اموزش افزایش ، حافظه ، تندخوانی و تمرکز

مجموعه آموزشی ، جامع ، افزایش حافظه و تندخوانی که به صورت جامع برای شما تولید شده اند

اموزش افزایش ، حافظه ، تندخوانی و تمرکز

مجموعه آموزشی ، جامع ، افزایش حافظه و تندخوانی که به صورت جامع برای شما تولید شده اند

سلام خوش آمدید

همراه هستیم با شما از وبسایت اموزش افزایش ، حافظه ، تندخوانی و تمرکز موضوع این قسمت ؛ ۳ تکنیک فوق‌العاده موثر تقویت حافظه برای درس خواندن!

.

۳ تکنیک فوق‌العاده موثر تقویت حافظه برای درس خواندن!

همه افراد در دوره‌ای از زندگی دغدغه درس خواندن دارند و همواره در پی رسیدن به راه‌های درست آن هستند. یکی از نکات مهم برای نتیجه خوب گرفتن، داشتن حافظه‌ای قوی است که در ادامه  جدیدترین راه‌های تقویت حافظه برای درس خواندن معرفی می‌شود. علاوه بر استفاده از تکنیک‌های جدید باید به سلامت جسم و روح خود نیز توجه نمایید تا بتوانید نتایج خوبی کسب نمایید. در اول کار برای خود هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی کنید و به خودتان انگیزه دهید تا بتوانید درس را به نحو احسن بخوانید.
محیط مناسب

یکی از عوامل ابتدایی که در تقویت حافظه برای درس خواندن موثر است، محیطی است که شما در آن درس می‌خوانید. باید مکانی را انتخاب کنید که در آن راحت باشید و از اصوات و تصاویر مزاحم و عواملی که حواس را پرت می‌کنند دور بمانید مثل تلویزیون، موبایل، روزنامه و غیره.
تقویت حافظه برای درس خواندن

.

.

 

تقویت حافظه برای درس خواندن

محققان ثابت کرده‌اند که اگر گاهی جای ثابت درس خواندن خود را عوض کنید می‌تواند بازدهی بالایی برای‌تان داشته باشد.
تغذیه مناسب

سعی کنید حتما صبحانه بخورید؛ به‌خصوص در ساعات اولیه صبح و در آن از مواد مغذی استفاده کنید. خوردن مواد مختلف به فاصله‌های کم، استفاده زیاد از سردی‌جات مانند ماست ترش، دوغ، پنیر، گوشت گاو و … بر حافظه تاثیر منفی می‌گذارند.

خواب مناسب، استراحت، تغذیه مناسب و منظم، مزاج مرتب، مطالعه در زمان مناسب (نه بلافاصله بعد از صرف غذا) خوردن مقدار مناسبی از خرما یا کشمش، عسل و گردو به همراه پنیر، آجیل به مقدار کم، تنفس عمیق در هوای سالم و ورزش صبحگاهی، استفاده از شیر یا شیر کاکائو در صورت امکان، استراحت نیم ساعته در نزدیکی ظهر، بیدار ماندن بعد از نماز صبح یا بعد از طلوع آفتاب، خودداری از خواب نزدیک غروب آفتاب موجب نشاط و فعالیت مغز و طبیعتا تقویت حافظه برای درس خواندن می‌شود. استفاده از مقدار کمی زنجبیل در غذاها (به جای ادویه دیگر یا همراه آن‌ها) نیز مفید است.

.

.

 

تقویت حافظه برای درس خواندن

 برای تقویت حافظه، مصرف آنتی ‌‌اکسیدان‌‌ها (مثل میوه‌ و سبزی‌ها) که از سلول‌های بدن دفاع و آن‌ها را تغذیه می‌کند، پیشنهاد می‌شود.

اهمیت لسیتین بر تقویت حافظه ثابت شده است. لسیتین پیش‌ساز استیل کولین است و استیل کولین یکی از انتقال‌دهنده‌های عصبی اصلی مغز است. منابع غذایی لسیتین شامل عدسی، ذرت، شیر، زرده تخم‌مرغ، تخم آفتابگردان، جوانه گندم، بادام زمینی، آرد جو و سر، کبد (جگر) گوساله و … می‌باشد. ولی از همه بیشتر در لوبیای سویا یافت می‌شود. مقدار لسیتین موجود در لوبیای سویا بسیار بالاتر از لسیتین سایر مواد ذکر شده است. در نتیجه مصرف سویا را اکیدا توصیه می‌کنیم.

عسل، خرما و پنیر، عسل، خرما و پنیر مواد غذایی بسیار خوبی هستند که می‌توانید صبح روز امتحان استفاده نمایید.

پیامبر اکرم صلی الله علیه وآله فرمودند:

“سه چیز قوه حافظه را افزایش داده و بیماری را از بین می‌برند: شیر، مسواک و قرائت قرآن.”
یادگیری مهارت‌های جانبی تقویت حافظه برای درس خواندن

یکی از مهارت‌هایی که به تقویت حافظه برای درس خواندن کمک می‌کند، مهارت تندخوانی است که با یادگیری آن می‌توانید تمرکز بیشتری روی درس داشته باشید و هم با سرعت و کیفیت بالاتری درس بخوانید.

یادگیری و شنیدن موسیقی‌های خوب هم به تقویت حافظه کمک می‌کند.

تکنیکی موسوم به دکتر کاواشیما که در آن از شماره ۱ تا ۱۲۰ به صورت واضح شروع به شمارش می‌کنید و زمان می‌گیرید و هر روز این کار را تکرار کنید تا زمان آن پایین‌تر بیاید و تمرکز شما افزایش یابد.

تکنیک هوک روش دیگری در تقویت حافظه برای درس خواندن است که در آن مطالب جدید را با نشانه و علامت‌گذاری به مطالب قدیمی‌تر وصل کنید.

می‌توانید از قانون ۳ هم در تقویت حافظه برای درس خواندن هم استفاده نمایید. طبق این قانون سه درس یا بخش مهم را شناسایی کرده و به ترتیب اولویت آن‌ها را بخوانید.

پیاده روی و مدیتیشن هم در تقویت حافظه برای درس خواندن بسیار مفید است.

مطالبی که ترتیبی و اسمی هست را به صورت داستانی می‌توانید وارد حافظه خود کرده و با تمرین و تکرار و تصویرسازی، وارد حافظه بلند مدت نمایید. در این حالت می‌توانید از نقشه ذهنی هم استفاده نمایید. در آخر مطالب را جمع‌بندی کرده و خلاصه نویسی نمایید تا بهتر بتوانید مرور کنید.

.

.

اهمیت ورزش در تقویت حافظه برای درس خواندن

حتما شاهد این مسئله بوده‌اید که برخی از افراد هنگام درس خواندن بارها و بارها مطالب را خوانده و مرور می‌کنند و انرژی خود را تمام و کمال برای درس خواندن می‌گذارند. اما هنگام امتحان و روز موعد نتیجه مطلوبی که دلخواه آن‌ها بوده است را نمی‌گیرند. ولی برخی از افراد هستند که مطالب را فقط برای یک بار مطالعه می‌کنند و انرژی و زمان کمتری برای درس خواندن می‌گذارند اما نتیجه بسیار عالی و دلخواهی کسب می‌کنند. با توجه به مقایسه این دو حالت باید بگوییم در درس خواندن کیفیت بسیار مهم‌تر از کمیت است. با این تفاسیر باید میزان کیفیت مطالعه را بهبود بخشید تا اینکه به دنبال دوره کردن چند کتاب باشید. اغلب مردم در یک دوره زمانی از زندگی خود دغدغه درس خواندن را دارند و همواره به دنبال رسیدن به راهی صحیح جهت انجام هر چه بهتر فعالیت درس خواندن هستند. یکی دیگر از نکات مهم برای به دست آوردن یک نتیجه خوب پس از کیفیت مطالعه شما، داشتن یک ویژگی مهم یعنی داشتن حافظه‌ای بسیار قوی است.

ما سعی داریم که در ادامه  مقاله به شما جدیدترین راه‌های تقویت حافظه برای درس خواندن را معرفی کنیم. شما باید علاوه بر استفاده از تکنیک‌های جدید درس خواندن به سلامت جسم و روح خود نیز توجه کافی را داشته باشید تا بتوانید نتایج بسیار عالی و دلچسبی را کسب نمایید.

خیلی مهم است که شما در ابتدای این راه مهم برای خود هدف‌گذاری و برنامه‌ریزی کنید؛ سپس به خودتان انگیزه کافی دهید تا بتوانید درس را به نحو احسن  و با کیفیت مطلوبی بخوانید.

راه‌های مختلفی جهت تقویت حافظه با صورت و توصیه‌های متفاوتی بیان شده است اما شما اگر به‌صورت کلی بدانید که راه‌های تقویت حافظه چیست می‌توانید با تغییر کوچکی در سبک درس خواندن دنیای حافظه خود را تقویت و متفاوت کنید. این موارد نکات بسیار کوچک و کاربردی است که با تمرین در طولانی مدت اثرات خود را نمایان خواهد کرد و بسیار مفید واقع می‌شود. با ما همراه باشید تا راه‌های تقویت حافظه برای درس خواندن را به شما آموزش دهیم:

 

در ادامه این مقاله مطالب جهت مطالعه طبق سر فصل زیر به شما ارائه می‌شود:
با مهم‌ترین راه‌های تقویت حافظه برای درس خواندن آشنا شوید!

در این بخش با مروری بر انواع راه‌هایی که برای تقویت حافظه برای درس خواندن تلقی می‌شود، یا به بیانی دیگر راه‌های کمک به مغز شما، جهت به خاطر سپردن بسیار سریع و آسان‌تر اطلاعات و درنهایت، داشتن یک عملکرد بسیار بهتر در امتحانات، پرداخته خواهد شد.

    محیط مناسب

یکی از راه‌های مناسب و ابتدایی که در تقویت حافظه برای درس خواندن بسیار مؤثر واقع می‌شود، محیطی است که شما در آن قرار دارید و درس می‌خوانید. شما موظف هستید جهت سهولت در تقویت حافظه خود یک مکانی را انتخاب کنید که در آن مکان راحت باشید و از صداهای اضافه، تصاویر مزاحم و عواملی که حواس شما را پرت خواهد کرد دور بمانید. از عواملی که باعث حواس‌پرتی شما می‌شود می‌توان به تلویزیون، موبایل، روزنامه، لپ‌تاپ و … اشاره کرد. جالب است بدانید با توجه به تحقیقاتی که محققان انجام داده‌اند بهتر است جهت افزایش بازدهی بالا هر از گاهی جای ثابت درس خواندن خود را تغییر دهید و در محیط جدیدی بنشینید.

با مهم‌ترین راه‌های تقویت حافظه برای درس خواندن آشنا شوید!

.

.

    داشتن تغذیه مناسب بسیار اهمیت دارد

یکی از مهم‌ترین وعده‌های غذایی در طول شبانه روز صبحانه است. سعی کنید هیچ‌گاه وعده صبحانه را فراموش نکنید و صبحانه بخورید. مخصوصا اگر صبحانه خود را در ساعات اولیه صبح میل کنید و در محتویات آن از مواد مغذی استفاده کنید تأثیر بیشتر خواهد بود. سعی کنید برای صبحانه مقدار مناسبی از خرما یا کشمش، عسل و گردو به همراه پنیر استفاده نمائید. متاسفانه استفاده از مواد خوراکی متفاوت در فاصله‌های زمانی کم اصلا توصیه نمی‌شود؛ زیرا تاثیر بسیا منفی بر حافظه شما می‌گذارد. البته استفاده از مواد خوراکی سرد مانند ماست ترش، دوغ، پنیر، گوشت گاو و … برای تقویت حافظه شما بسیار مضر است. جهت تقویت هر چه بیشتر حافظه استفاده از مقداری زنجبیل در غذاها یا میوه آن در دمنوش‌های‌تان به جای استفاده از ادویه‌های دیگر یا همراه آن‌ها بسیار مفید است.

جهت تقویت حافظه، مصرف آنتی‌اکسیدان‌ها (مانند میوه‌ و سبزی‌ها) که از سلول‌های بدن انسان توانایی دفاع دارد و آن‌ها را تغذیه می‌کند، بسیار گزینه مناسبی است. طبق تحقیقاتی که در دسترس است اهمیت لسیتین بر تقویت حافظه ثابت شده است. لسیتین پیش‌ساز استیل کولین است و استیل کولین یکی از انتقال‌دهنده‌های عصبی اصلی مغز است. منابع غذایی که دارای لسیتین هستند شامل عدس، ذرت، شیر، زرده تخم‌مرغ، تخم آفتاب‌گردان، جوانه گندم، بادام زمینی، آرد جو و سر، کبد (جگر) گوساله و … است ولی اگر به دنبال منبع لسیتین هستید توصیه می‌کنیم استفاده لوبیای سویا را فراموش نکنید. مقدار لسیتین موجود در لوبیای سویا بسیار بالاتر از لسیتین موجود در سایر مواد ذکر شده است. در نتیجه مصرف سویا را اکیدا از برنامه خود خارج نکنید. بهتر است گزینه تغذیه مناسب را هنگام امتحانات فراموش نکنید و خوردن موادی چون عسل، خرما و پنیر را در روز امتحان خود حتما استفاده کنید. البته شیر نیز ماده بسیار مغذی برای تقویت حافظه است که استفاده زیاد از حد آن توصیه نمی‌شود و روزی یک الی دو لیوان موثر خواهد بود.

.

.

تغدیه مناسب داشتن و تقویت حافظه

    جهت تقویت هر چه بیشتر حافظه استفاده از مقداری زنجبیل در غذاها یا میوه آن در دمنوش‌های‌تان به جای استفاده از ادویه‌های دیگر یا همراه آن‌ها بسیار مفید است. همچنین طبق تحقیقاتی که در دسترس است اهمیت لسیتین بر تقویت حافظه ثابت شده است. لسیتین پیش‌ساز استیل کولین است و استیل کولین یکی از انتقال‌دهنده‌های عصبی اصلی مغز است.

.

.

    قبل از امتحان خود کمی قدم بزنید

طبق تحقیقاتی که انجام شده است ورزش کردن باعث می‌شود حافظه شما تقویت شود. دکتر چارک هیلمن از دانشگاه ایلینوی بیان کرده است که قدم زدن فرد به مدت ۲۰ دقیقه قبل از جلسه امتحان تاثیر بسیار عالی در عملکرد حافظه او خواهد داشت.

.

.

    با صدای بلند درس خواندن را فراموش نکنید

هنگام درس خواندن با صدای بلند ممکن است افرادی که از بیرون شما را می‌بینند در نگاه اول بگویند شما دیوانه هستید اما توصیه می‌کنیم درس خواندن با صدای بلند را به هیچ وجه فراموش نکنید. هنگامی که مطالب را با صدای بلند می‌خوانید حافظه شما بسیار راحت آن را در ذهن شما ماندگار می‌کند. البته این کار را محیط منزل انجام دهید و در کتابخانه یا محل کار این گزینه را تمرین نکنید. پس از اتمام این گزینه به معجزه این روش قطعا ایمان خواهید آورد.

.

.

    به خودتان پاداش دهید

بهترین و ساده‌ترین راه برای آنکه شما بتوانید انگیزه درس خواندن را در خود ایجاد کنید پاداش دادن به خود هنگام درک مطلب است. هنگام که شما برای درک مطلبی برای خود پاداشی قرار دهید قطعا با روحیه و انگیزه بهتری به سمت انجام آن خواهید رفت. از پاداش‌های مفید خوراکی که به سلامتی شما ضرری نمی‌رساند استفاده کنید.

.

.

    مطالبی را که یاد گرفته‌اید به دوستان‌تان آموزش دهید

یکی از بهترین راه‌هایی که شما می‌توانید متوجه شوید مطلبی را به خوبی یادگرفته و درک کرده‌اید امتحان خودتان در آموزش به دوستان‌تان است. در صورتی که کسی را برای توضیح و آموزش درس پیدا نکردید می‌توانید به عروسک‌های اتاق خود آن مطالب را بیاموزید و تاثیر فوق‌العاده آن بی‌بهره نمانید.

.

.

    استفاده از نقشه ذهنی را اکیدا فراموش نکنید

استفاده از نقشه ذهنی یا MIN MAP تاثیر بسیار شگفت‌انگیزی در تقویت حافظه سه گانه شما دارد. نقشه ذهنی در یک صفحه تصویری از تمام مطالبی که فرا گرفته‌اید را برای‌تان به ارمغان می‌آورد و نکات را در ذهن شما تداعی می‌کند. مطالبی که ترتیبی و اسمی هست را به صورت داستانی می‌توانید وارد حافظه‌ خود کرده و با تمرین و تکرار و تصویرسازی، وارد حافظه بلند مدت نمایید.

.

.

    فیلم‌های مستند و آموزشی مرتبط با موضوع درسی خود را مشاهده کنید

فراموش نکنید مشاهده یک فیلم از موضوعی که آن را می‌خواهید یاد بگیرید تاثیر بسیار زیادی در تقویت حافظه شما جهت نگهداری اطلاعات مربوط به آن خواهد گذاشت. تماشای مستند یا فیلم در رابطه با موضوع شما را کمک می‌کند تا جزئیات مطلب را نیز به خاطر بسپارید.

    جویدن آدامس و استفاده از عطر جدید روشی بسیار جالب برای تقویت حافظه است

شاید برای شما کمی غیر عادی باشد اما اگر هنگام درس خواندن از یک عطر جدید و عجیب استفاده کنید و از همان عطر ساعت قبل از امتحان استفاده کنید باعث یادآوری بسیار از مطالب یادگرفته شده می‌شوید. همچنین جویدن آدامس به‌طرز عجیب و غریب نیز می‌تواند حافظه شما را در یادآوری اطلاعات تقویت کند.

.

.

    خواب کافی، خواب کافی و خواب کافی

به‌هیچ عنوان شب قبل از امتحان خود را بیدار نمانید. حتما قبل از امتحان خود حداقل ۶ ساعت خواب و استراحت کافی داشته باشید. هنگامی که شما می‌خوابید، مغز شما اطلاعاتی را که در هنگام درس خواندن یاد گرفته‌اید، کاملا جذب می‌کند. این راه برای به یاد سپردن فرمول‌های سخت ریاضی بسیار کاربردی است. خوابیدن باعث تقویت ذهن شما شده که این مورد در نوزادان ثابت شده است که خواب کافی در آن‌ها باعث تقویت مغزشان شده است. استراحت نیم ساعته در نزدیکی ظهر را فراموش نکنید اما دقت داشته باشید هنگام غروب آفتاب اصلا نخوابید. در آخر سعی کنید قبل از طلوع آفتاب یا نماز صبح اقدام به بیدار شدن نمایید که باعث نشاط و شادابی در شما شده و حافظه‌تان را تقویت می‌کند. پس از هر ۴۵ دقیقه درس خواندن باید یک استراحت کوتاه ۵ تا ۲۰ دقیقه‌ای داشته باشید. برنامه درسی و مطالعه خود را طوری قرار دهید که سر ۴۵ دقیقه یادگیری شما به پایان رسیده باشد و در اواسط مطلب نباشید.

.

.

خواب کافی و تقویت حافظه

    به‌هیچ عنوان شب قبل از امتحان خود را بیدار نمانید؛ زیرا هنگامی که شما می‌خوابید، مغز شما اطلاعاتی را که در هنگام درس خواندن یاد گرفته‌اید، کاملا جذب می‌کند. استراحت نیم ساعته در نزدیکی ظهر و عدم خوابیدن در نزدیکی غروب خورشید را فراموش نکنید. بهتر است قبل از طلوع آفتاب اقدام به بیدارشدن نمایید که باعث شادابی و تقویت حافظه می‌شود.

    شماره‌ها را با حالت عجیب غریب بشمارید

محققان ثابت کرده‌اند شمارش اعداد به صورت عجیب و غریب می‌تواند حافظه را بسیار راحت تقویت کند. به طور مثال از عدد ۵۰ به ۰ را ۴تا ۴تا بشمارید. این عمل باعث می‌شود مغز شما درگیر فعالیت بادگیری و حساب و کتاب شود و همین باعث تقویت عملکرد حافظه می‌شود.

    مهارت‌های جدید بیاموزید

شرکت کردن در فعالیت‌هایی که هدفمند و معنی‌دار هستند، سیستم عصبی شما را تحریک کرده، از اثرات بیماری‌هایی که مربوط به استرس است جلوگیری می‌کند، خطر ابتلا به زوال عقل را کاهش داده و حافظه شما را تقویت می‌کند. یکی از مهارت‌هایی که به تقویت حافظه برای درس خواندن کمک می‌کند ،مهارت تندخوانی است که با یادگیری آن می‌توانید یادگیری و شنیدن موسیقی‌های خوب هم به تقویت حافظه کمک می‌کند.

آموزش مهارت‌های جدیدتکنیکی موسوم به دکتر کاواشیما که در آن از شماره ۱ تا ۱۲۰ به‌صورت واضح شروع به شمارش می‌کنید و زمان می‌گیرید؛ هر روز این کار را تکرار کنید تا زمان آن پایین‌تر بیاید و تمرکز شما افزایش یابد. تکنیک هوک روش دیگری در تقویت حافظه برای درس خواندن است که در آن مطالب جدید را با نشانه و علامت‌گذاری به مطالب قدیمی‌تر وصل کنید. می‌توانید از مهارت قانون ۳ نیز در تقویت حافظه برای درس خواندن استفاده نمایید. طبق این قانون ۳ درس یا ۳ بخش مهم را تعیین کرده و به ترتیب اولویت آن‌ها را بخوانید.

    قانون ۳ در تقویت حافظه شما بسیار تاثیرگذار است.  طبق این قانون ۳ درس یا ۳ بخش مهم را تعیین کرده و به ترتیب اولویت آن‌ها را بخوانید.

    بسیار تمرین حل کرده و مطالعه کنید

هیچ‌گاه نباید از تاثیر مثبت تمرین بسیار غافل بود. تمرین‌های مستمر و پاسخ به سوالاتی که در امتحانات گذشته وجود داشته‌اند بسیار گزینه خوبی برای بازیابی اطلاعات در مغز شما خواهد بود. برای خود یک شرایط واقع‌گرایانه و مشابه شرایط اصلی امتحانی را ایجاد کنید و با استفاده از ابزارها و آزمون‌هایی که از سنوات گذشته موجود است، آموخته‌های خود را محک زده و آزمایش کنید.

یکی از عوامل ذهنی که در زندگی افراد تاثیر به‌سزایی داشته و به آن‌ها کمک می‌کند تا در انجام کارها و فراموش نکردن آن بهتر عمل کنند، حافظه است. به‌طور مثال درس خواندن نیاز به حافظه خوب دارد و اگر بتوان راه‌های تقویت حافظه برای درس خواندن را آموخت، دیگر درس خواندن کار مشکلی برای افراد به‌حساب نمی‌آید. تقویت حافظه برای درس خواندن یکی از مواردی است که به انسان کمک می‌کند و علاوه بر آن تقویت حافظه می‌تواند در بسیاری از امور دیگر کمک‌ کننده باشد. یکی از شیوه‌هایی که می‌تواند در این مورد برای افراد کمک‌ کننده باشد تکنیک‌های تقویت حافظه کوین ترودا است. این تکنیک تمرینات و شیوه‌هایی را ارائه می‌دهد که فرد بتواند در سریع‌ترین زمان ممکن موارد مختلف را به خاطر بسپارد. در این روش فرد ۴ مرحله را می‌گذراند. ناتوانی ناخودآگاه، ناتوانی خودآگاه، توانایی خودآگاه و توانایی ناخودآگاه چهار مرحله این تکنیک هستند که در ادامه توضیحات بیشتری از آن‌ها ارائه می‌شود. تکنیک‌های تقویت حافظه کوین ترودا از سوی موسسه حافظه آمریکا ارائه شده و نویسنده آن آقای ترودا است. اساس این روش بر پایه تصویرسازی ذهنی بوده که از مهم‌ترین تکنیک‌های تقویت حافظه است. لازم به ذکر است که در روش کوین ترودا اساس کار استفاده از نیرو تخیل در تقویت قدرت حافظه می‌باشد. در ادامه متن به بررسی این موارد می‌پردازیم:


.

.

تکنیک‌های تقویت حافظه

تکنیک‌های تقویت حافظه مانند هر مبحث دیگری شرایط یادگیری خود را دارد. اولین مورد این است که نباید از این روش انتظار داشت که بر روی همه افراد به‌طور یکسان عمل کند و به یک اندازه سبب رشد حافظه آن­‌ها شود. اولین عاملی که باعث می‌شود تکنیک‌های تقویت حافظه بهتر عمل کنند علاقه به یادگیری در فرد است. یعنی فرد بخواهد که حافظه خود را تقویت کند و در این راه تلاش کند. عامل دوم اصلاح‌پذیری است. یعنی این قابلیت را در خود افزایش دهد تا بتواند تغییراتی را بر روی ذهن و یادگیری خود اعمال کند تا بهترین نتیجه را از تکنیک‌های تقویت حافظه کسب کند. باید توجه داشت که در تکنیک‌های تقویت حافظه میزان تقویت حافظه و آموزش پذیری این تکنیک‌ها به هر دو عامل اصلاح‌پذیری و علاقه‌مندی وابسته بوده و میزان اثربخشی و آموزش پذیری این تکنیک‌ها از حاصل‌ضرب مقدار اصلاح‌پذیری و علاقه‌مندی به دست می‌آید اما گام‌هایی که در تکنیک‌های تقویت حافظه باید پشت سر گذاشته شود تا حافظه قوی‌تر شود شامل مواردی است که در ادامه توضیح داده می‌شود. این گام‌ها در تقویت حافظه برای درس خواندن نیز بسیار موثر است.تکنیک های تقویت حافظه

اولین گام یا اولین مرحله‌ای که فرد باید پشت سر بگذارد مرحله ناتوانی ناخودآگاه است. ناتوانی ناخودآگاه به معنی این است که فرد از ندانستن خود بی‌خبر است و به عبارتی نمی‌داند که چه حافظه عظیمی در اختیار دارید. مرحله بعد ناتوانی خودآگاه است یعنی فرد از قابلیت‌های حافظه خود، آگاه است اما نمی‌تواند از آن استفاده کند. تکنیک‌های تقویت حافظه در این مرحله می‌توانند شروع به کار ‌کنند و با استفاده از آن می‌توان وارد مرحله توانایی خودآگاه شد. به عبارتی فرد می‌تواند با یادگیری تکنیک‌های تقویت حافظه و استفاده از آن‌ها حافظه خود را تقویت کند و از حافظه قوی خود در مواردی مانند درس خواندن استفاده نماید. در این مرحله فرد مانند کسی است که تازه شروع به رانندگی کرده است اما زمانی حافظه بسیار قوی‌­تر عمل می‌کند که فرد وارد مرحله چهارم که توانایی ناخودآگاه نام دارد وارد شود. در واقع فرد با تمرین و تکرار زیاد است که می‌تواند به چنین قابلیتی دست یابد. در این مرحله دیگر فکر نمی‌کند که چگونه موضوع را به خاطر بسپارد بلکه به‌صورت ناخودآگاه آن موضع در ذهن او بر اساس یکسری از روندهایی که در مرحله ۳ تمرین کرده و جز تکنیک‌های تقویت حافظه بوده، ثبت می‌شود. در این گام فرد دقیقا شبیه به یک راننده باتجربه است که بسیاری از موارد رانندگی را به‌صورت ناخودآگاه انجام می‌دهد.
تکنیک‌های تقویت حافظه کوین ترودا

یکی از تکنیک‌های تقویت حافظه کوین ترودا که می‌تواند در تقویت حافظه برای درس خواندن نیز بسیار موثر باشد استفاده از تصاویر و اهمیت آن‌ها است. در این روش به این نکته اشاره می‌شود که به خاطر سپردن برخی از موارد به کمک تصویر آن‌ها و همچنین ارتباط آن با موضوعی که قرار است به خاطر سپرده شود، بسیار سریع‌تر  امکان‌پذیر است. وقتی کلمه دوچرخه و یا درخت را می‌خوانید اولین چیزی که به ذهن می‌آید یک تصویر از آن‌هاست، در حقیقت ذهن ما تصویر را می‌شناسد نه کلمات را و این نکته یکی از مهم‌ترین و اساسی‌ترین مفاهیم در حافظه و تقویت حافظه به شمار می‌رود. یکی از تمریناتی که در این شیوه ارائه شده بدین‌صورت است که ۲۰ کلمه نوشته و آن‌ها را به ترتیب به خاطر بسپارید اما نوع به خاطر سپردن باید به‌گونه‌ای باشد که بین شماره کلمه و آن کلمه یک ارتباط وجود داشته باشد.

از تکنیک‌های تقویت حافظه کوین ترودا

فرض کنید کلمه اول درخت، کلمه دوم دوچرخه تا کلمه بیستم که سیگار باشد را به خاطر بسپارید. منظور از ارتباط در شماره و کلمه بدین‌صورت است که ذهن درخت را همیشه یک عدد و تنها می‌بیند، پس بر این اساس شماره یک درخت است. دوچرخه ۲ چرخ دارد، تعداد سیگار در پاکت ۲۰ عدد است، درنتیجه به این صورت و با تصویرسازی آن‌ها را طبق شماره به خاطر بسپارید. برای تمرین بیشتر از یک تا بیست شماره‌گذاری کنید و کلمات مختلف بنویسید آنگاه بین کلمه و شماره ارتباطی پیدا کنید و آن را به ذهن بسپارید. این تکنیک تقویت حافظه کوین ترودا در تقویت حافظه برای درس خواندن بسیار موثر است. زنجیره‌سازی نیز از دیگر تکنیک‌های تقویت حافظه کوین ترودا بوده که ممکن است در ابتدا بی‌فایده دانسته شود اما با تمرین و به‌مرور زمان متوجه خواهید شد که یکی از قوی‌ترین راه‌های تقویت حافظه برای درس خواندن است. در این شیوه تصویر دو کلمه را در ذهن به خاطر می‌سپارید و آن‌ها را به‌صورت یک شکل واحد و شاید حتی مضحک برای خود تجسم می‌کنید. مثلا کلمه شیر و یک کت پوستی، چیزی که در ذهن تجسم می‌کنید یک شیری است که کت پوستین بر تن کرده است. این دو کلمه کاملا نامرتبط بوده و تصویر آن نیز بی‌مفهوم است، اما همین تمرین سبب می‌شود تا هنگام درس خواندن موضوعات و کلمات سخت و بدون ارتباط را با یک تجسم‌سازی و زنجیره‌سازی که قبلا تمرین کرده‌اید به‌راحتی به خاطر بسپارید.

    شماره‌گذاری کلمات و زنجیره‌سازی آن­‌ها از اصلی‌ترین تکنیک‌های کوین ترودا است که با تصویرسازی و ارتباط بین کلمات سبب تقویت حافظه خواهد شد.

در مجموع تکنیک‌های تقویت حافظه کوین ترودا می‌تواند به مقدار بسیار زیادی به تقویت حافظه افراد کمک کند و جز بهترین راه‌های تقویت حافظه برای درس خواندن باشد. تصویرسازی و زنجیره‌سازی جز اصلی‌ترین تکنیک‌های تقویت حافظه کوین ترودا که تاثیر بسیار زیادی بر روی حافظه خواهد داشت.

.

.

https://motalesharif.com

 

  • مهدی منتظر

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

ستجوهای مربوط به اموزش افزایش حافظه ، راه های تقویت حافظه برای درس خواندن ، برای تقویت حافظه چه بخوریم ، خوراکی تقویت حافظه ؛ کانال تقویت حافظه ، غذاهای تقویت حافظه برای امتحانات ، برای تقویت حافظه چه دارویی بخوریم ، بهترین راه تقویت حافظه ، تقویت حافظه در طب سنتی

آخرین نظرات