اموزش افزایش ، حافظه ، تندخوانی و تمرکز

مجموعه آموزشی ، جامع ، افزایش حافظه و تندخوانی که به صورت جامع برای شما تولید شده اند

اموزش افزایش ، حافظه ، تندخوانی و تمرکز

مجموعه آموزشی ، جامع ، افزایش حافظه و تندخوانی که به صورت جامع برای شما تولید شده اند

سلام خوش آمدید

بهترین دارو برای تقویت حافظه کوتاه‌مدت چیست؟

دوشنبه, ۱۳ آبان ۱۳۹۸، ۱۱:۴۱ ب.ظ

همراه هستیم با شما از وبسایت اموزش افزایش ، حافظه ، تندخوانی و تمرکز موضوع این قسمت ؛بهترین دارو برای تقویت حافظه کوتاه‌مدت چیست؟

بهترین دارو برای تقویت حافظه کوتاه‌مدت چیست؟

حافظه کوتاه‌مدت شما جایی است که شما به‌طور موقت معمولاً ۱۵ تا ۳۰ ثانیه، کمی اطلاعات در آن ذخیره می‌کنید. شما از حافظه کوتاه‌مدت خود برای انجام کارهایی نظیر ذخیره کردن موقت یک شماره تلفن استفاده می‌کنید تا زمانی که بتوانید آن را بنویسید یا  برای یادآوری ماجرا بخواهید آن را در مکالمه‌ای بکار ببرید.

این نوع اطلاعات سریع ناپدید می‌شوند مگر اینکه نکته‌ای برای آن داشته باشید. حافظه کوتاه‌مدت شما همانند یک فیلتر عمل می‌کند و تصمیم می‌گیرد که چه چیزی ارزش حفظ کردن دارد و چه چیزی باید از بین برود. واضح است که نیازی ندارید جزئیات هر چیزی را که تابه‌حال برای شما اتفاق افتاده است به خاطر بسپارید. این توانایی برای از بین بردن اطلاعات بی‌فایده، مغز شما را از غرق شدن در اندیشه نجات می‌دهد.

وقتی نام فردی را فراموش می‌کنید یا نمی‌توانید به خاطر بیاورید که نهار چه غذایی خورده‌اید بسیار ناامیدکننده است. تابه‌حال شده وارد اتاقی از خانه شوید اما به یاد نیاورید که چه‌کاری در این اتاق داشته‌اید؟ یا وارد فروشگاهی می‌شوید و خرید می‌کنید بدون اینکه به خاطر بیاورید که برای خرید چه چیزی وارد فروشگاه شده‌اید.

این موارد علائم ضعف حافظه کوتاه‌مدت را بیان می‌کنند. درواقع حواس‌پرتی، عدم تمرکز و ضعیف بودن عضله حافظه می‌توانند علل ضعف حافظه کوتاه‌مدت باشند. مطمئناً وقتی‌که پای سن به میان می‌آید این مسئله حادتر می‌شود اما افرادی که با این مشکل مواجه هستند در هر سنی با فراموشی مبارزه می‌کنند.

اما بهترین دارو برای تقویت حافظه کوتاه‌مدت چیست؟ خبر خوب این است که محققان روش‌های ساده‌ای را برای بهبود و درمان حافظه کوتاه‌مدت پیداکرده‌اند.

سرفصل‌های عنوان‌شده در این مقاله عبارت‌اند از:

    علل ضعف حافظه کوتاه‌مدت
    راهنمایی‌هایی برای درمان حافظه کوتاه‌مدت
    بازی تقویت حافظه کوتاه‌مدت

علل ضعف حافظه کوتاه‌مدت

بسیاری از مردم در مورد کاهش حافظه و مهارت تفکر خود نگران هستند. اما چه چیزی باعث می‌شود که بعضی افراد در طول زمان حافظه خود را از دست بدهند درحالی‌که دیگران از حافظه خوبی برخوردارند؟ اگرچه ژن‌ها در چگونگی حافظه کوتاه‌مدت ما نقش دارند اما انتخاب شیوه زندگی در حفظ حافظه بسیار مؤثر خواهد بود.

زمانی که فردی از دست رفتن حافظه کوتاه‌مدت خود را تجربه می‌کند او می‌تواند اتفاقات مربوط به ۲۰ سال قبل را به یاد بیاورد اما از یادآوری جزییات دقیق مربوط به ۲۰ دقیقه پیش عاجز است. روش‌های درمان حافظه کوتاه‌مدت به عواملی که سبب آسیب آن شده است بستگی دارد. در ادامه چند مورد از علل ضعف حافظه کوتاه‌مدت بیان می‌شود:

    آنوریسم مغزی ممکن است سبب از دست رفتن حافظه کوتاه‌مدت و همچنین از دست رفتن حافظه بلندمدت شود. طبق تحقیقات صورت گرفته توسط بنیاد آنوریسم مغز(BAF) آنوریسم از لکه‌های برافروخته‌ای که بروی دیواره شریان‌های مغز ایجادشده، ناشی می‌شود. آنوریسم­های مغزی همیشه پاره نمی‌شود اما زمانی که فعال شوند می‌توانند سبب خونریزی در محفظه اطراف مغز شوند. استخری از لکه‌های خون فشار بر مغز را افزایش می‌دهد و می‌تواند سبب تحریک، آسیب رساندن و یا نابودی سلول‌های مغزی شود. ممکن است مشکلاتی را در عملکرد جسمی و توانایی ذهنی به وجود آورد. در ۳۰ درصد از موارد آنوریسم مغزی مشکلات حافظه با گذشت زمان برطرف شده است اما بهبود ممکن است تا چند هفته طول بکشد.
    تومور مغزی ممکن است حافظه را تحت تأثیر قرار دهد. طبق تحقیقات صورت گرفته در این زمینه مشخص‌شده است که درمان سرطان، صدمات روحی یا آسیب مغزی، عفونت‌های مغزی و سکته مغزی ممکن است سبب از دست رفتن حافظه کوتاه‌مدت و یا علل ضعف حافظه کوتاه‌مدت باشند. کمبود اکسیژن به مغز می‌تواند حافظه کوتاه‌مدت را تحت تأثیر قرار دهد.
    سوءمصرف الکل و مواد مخدر، ترس و اضطراب و دیگر صدمات روحی به مغز می‌توانند بر حافظه کوتاه‌مدت تأثیر گذاشته و علل ضعف حافظه کوتاه‌مدت باشند.
    شرایط پزشکی مانند تشنج، صرع، جراحی بایپس قلبی و افسردگی می‌توانند علل ضعف حافظه کوتاه‌مدت باشند. یکی از علائم زوال عقل کاهش حافظه کوتاه‌مدت است.
    فردی که قربانی یک جرم خشونت‌آمیز شده‌اند یا تصادف کرده و یا شاهد حادثه‌ای بوده است، ممکن است حافظه کوتاه‌مدت او تحت تأثیر قرارگرفته و ضعیف شود.

    علل ضعف حافظه کوتاه‌مدت به دلایل زیادی وابسته است که بعضی از آن‌ها تحت تأثیر شرایط پزشکی و برخی دیگر مربوط به آسیب‌ها و یا سایر عوامل بیرونی است.

 
 راهنمایی‌هایی برای درمان حافظه کوتاه‌مدت

از دست دادن حافظه کوتاه‌مدت می‌تواند ناخوشایند، خسته‌کننده و شرم‌آور باشد. بنابراین تمایل دارید که آن را از بدتر شدن حفظ کنید. بسیاری از روش‌های اثبات‌شده برای بهبود سلامت مغز و درنتیجه درمان حافظه کوتاه‌مدت وجود دارد، مانند:

    رعایت رژیم غذایی سالم حاوی غذاهای واقعی و فراوری نشده و بدون قند: رژیم غذایی مدیترانه‌ای یک برنامه غذایی سالم برای بهبود کلی سلامتی، رسیدن به وزن مطلوب و همین‌طور بهبود حافظه است. چاقی یکی از علل ضعف حافظه در جوانان شناخته‌شده است. مصرف برخی مواد غذایی خاص می‌تواند به درمان حافظه کوتاه‌مدت منجر شود. شکلات تلخ بهترین دارو برای تقویت حافظه کوتاه‌مدت است. مطالعات نشان داده که نوشیدن دو فنجان شکلات داغ سبب افزایش جریان خون به مغز به مدت ۲ تا ۳ ساعت شده و می‌تواند حافظه کاری را تا ۳۰ درصد افزایش دهد. زنجبیل یک ادویه محرک و مکمل است که در طب سنتی برای درمان حافظه و زوال عقل استفاده می‌شود. نوشیدنی‌های کافئین­ دار نیز سبب بهبود حافظه کوتاه‌مدت و بلندمدت شده و زمان واکنش آن‌ها را بهبود می‌بخشد. دهیدارته شدن بدن سبب کاهش انقباض مغزی شده که می‌تواند بر حافظه کوتاه‌مدت، تمرکز و هوشیاری فرد تأثیر بگذارد. شکر سفید ازجمله مواد غذایی است که موجب التهاب مغز، آسیب رساندن به نورون‌ها و تغییر الگوهای مغز می‌شود. یکی دیگر از علل ضعف حافظه در جوانان دیابت است.مصرف مواد قندی سبب افزایش قند خون شده که درنتیجه آن حافظه کوتاه‌مدت، هوشیاری و خلق‌وخوی شما تحت تأثیر قرار می‌گیرد. محققان به این مسئله به‌شدت مشکوک هستند که شکر علت اصلی آلزایمر است.
    داشتن خواب کافی، ورزش و تحریک ذهنی: عدم کیفیت خواب سبب کاهش حافظه، خلاقیت و توجه فرد می‌شود. ۸ ساعت خواب شبانه برای سلامتی و بهبود عملکرد مغز ضروری است. فردی که به آپنه خواب مبتلاست به این دلیل که در طول خواب مغز او اکسیژن کافی دریافت نمی‌کند سلول‌های مغزی او در مناطقی که خاطرات کوتاه‌مدت ذخیره می‌شوند، از بین خواهند رفت. ۲۰ دقیقه فعالیت بدنی در روز می‌تواند سبب بهبود عملکرد حافظه شود و در درمان حافظه کوتاه‌مدت مؤثر باشد. تحقیقات نشان داده است که پیاده‌روی در طبیعت می‌تواند حافظه کوتاه‌مدت را بهبود بخشد. یک جلسه ۲۰ دقیقه‌ای یوگا نیز تأثیر قابل‌توجهی بر حافظه گذاشته و می‌تواند بهترین دارو برای تقویت حافظه کوتاه‌مدت باشد.

تأثیر ورزش در درمان حافظه کوتاه مدت

    اجتناب از استرس و یا مصرف مواد مخدر: استرس می‌تواند عملکرد و ساختار مغز را تغییر دهد همچنین حافظه کوتاه‌مدت را مختل خواهد کرد. بنابراین برای درمان حافظه کوتاه‌مدت خود باید اقدامات فعالانه نظیر مدیتیشن را برای کنترل استرس خود انجام دهید. طبق تحقیقات صورت گرفته در ایالات‌متحده آمریکا علل ضعف حافظه در جوانان و افزایش خطر ابتلا به آلزایمر به عواملی چون افسردگی و کشیدن سیگار مرتبط است.
    مصرف مکمل‌های مناسب: منیزیم ازجمله مکمل‌های غذایی است که سبب بهبود حافظه کوتاه‌مدت و همین‌طور یادگیری ذهن می‌شود. توجه داشته باشید که مکمل‌های منیزیم مثل سولفات منیزیم اگرچه برای چربی سوزی شکم عالی است اما ممکن است برای مغز شما مضر باشد. DHA یک ماده ضروری در اسید چرب امگا۳ است که برای ساخت سلول‌های مغزی بسیار مفید خواهد بود. کمبود DHA در مغز یکی از علل ضعف حافظه در جوانان است. روغن ماهی منبع خوبی از DHA است که ۲۳ درصد سبب بهبود یادگیری در جوانان می‌شود. کورکومین ترکیب اصلی در زردچوبه هندی است که منجر به بهبود حافظه یادگیری خصوصاً در سالمندان می‌شود. جینسینگ آمریکایی از دیگر مکمل‌هایی است که می‌تواند به‌سرعت منجر به بهبود و درمان حافظه کوتاه‌مدت شود. نیکوتین از دیگر مکمل‌هایی است که سبب بهبود عملکرد و درمان حافظه کوتاه‌مدت می‌شود البته نه از طریق استعمال دخانیات.

    اگرچه صدها مکمل برای بهبود عملکرد مغز وجود دارند اما تنها چند مورد از آن‌ها مانند منیزیم، کورکومین و DHA به‌عنوان بهترین دارو برای تقویت حافظه کوتاه‌مدت مؤثر هستند.

بازی تقویت حافظه کوتاه‌مدت

علاوه بر غذاها، مکمل‌ها، و دیگر عادات شیوه زندگی که به شما کمک می‌کنند  تا عملکرد مغز خود را بهبود بخشید، راه‌های دیگری نیز وجود دارند که به‌طور خاص سبب تقویت حافظه کوتاه‌مدت می‌شوند.

درواقع با از بین بردن موانعی که مانع از بهتر شدن حافظه کوتاه‌مدت می‌شوند می‌توانید تکنیک‌هایی را برای بهبود حافظه کوتاه‌مدت بکار گیرید و حافظه خود را برای بهتر کار کردن تربیت کنید. روش‌های زیر را برای تمرین عضله حافظه خود انجام داده تا بهبود یک‌هفته‌ای عملکرد مغز خود را شاهد باشید:

    جویدن آدامس به هنگام یادگیری: برخی مطالعات نشان می‌دهد که جویدن آدامس به هنگام یادگیری به شما اجازه می‌دهد تا در زمان بهتر و دقیق‌تری واکنش نشان دهید. همچنین با این بازی تقویت حافظه کوتاه‌مدت فعالیت در هیپوکامپ مغز افزایش می‌یابد. همچنین طبق مطالعات انجام‌گرفته در انگلستان نشان داده است که جویدن آدامس به هنگام یادگیری تا ۲۴ درصد در به یادآوری فوری کلمه و ۳۶ درصد در یادآوری با تاخیر، موفق بوده است.
    حرکت چشم از سمتی به سمت دیگر: شاید احساس کنید که این حرکت دیوانه­وار است اما این عمل جانبی می‌تواند به تحریک حافظه کمک کند. گفته می‌شود که حرکات افقی چشم به فعال شدن دو نیمکره چپ و راست مغز و پیوند آن‌ها کمک می‌کند. یک مطالعه نشان داده است که افرادی که هرروز صبح ۳۰ ثانیه چشمان خود را به چپ و راست حرکت می‌دهند عملکرد مغز آن‌ها به‌طور متوسط ۱۰ درصد افزایش‌یافته است.
    مشت کنید: مشت کردن دست نوع دیگری از بازی تقویت حافظه کوتاه‌مدت است. به‌طورمعمول زمانی که تحت استرس هستیم یا عصبانی می‌شوید مشت خود را محکم می‌فشاریم. گره کردن مشت سبب بهبود عملکرد حافظه شده و احتمال یادآوری را افزایش می‌دهد. برخی معتقدند که مشت کردن دست­ها در یکدیگر برای ذخیره خاطره در حافظه و یادآوری آن بسیار مؤثر است. کافی است ۴۵ ثانیه  مشت خود را در هم نگه‌دارید. گفته‌شده که گره کردن مشت‌ها در یکدیگر سبب فعال کردن منطقه مغزی مرتبط با حافظه خواهد شد.
    استفاده از فونت‌های غیرمعمول: تمرکز برای خواندن نوشته‌ای که فونتی متفاوت دارد دشوار است. تغییر فونت نمونه­ای دیگر از بازی تقویت حافظه کوتاه‌مدت است. افزایش تمرکز برای خواندن یک موضوع سبب می‌شود چیزی که خوانده‌اید را به خاطر بسپارید.
    خندیدن: خندیدن یک بازی تقویت حافظه کوتاه‌مدت است که سبب بهبود عملکرد حافظه می‌شود. در یک مطالعه تحقیقاتی بعد از تماشای یک ویدیوی خنده‌دار به مدت ۲۰ دقیقه سطح کورتیزول افراد کاهش‌یافته است. ازآنجایی‌که این هورمون با استرس مرتبط است لذا تأثیر منفی بروی عملکرد مغز می‌گذارد. خندیدن می‌تواند میزان این هورمون را در مغز کاهش داده و برای سلامت کلی مغز مفید باشد.
    تمرین وضعیت خوب: مطالعات نشان می‌دهد که وضعیت ایستادن یا نشستن می‌تواند به‌طور قابل‌توجهی بر حافظه تأثیر بگذارد. زمانی که با چشم به پایین نگاه می‌کنید این احتمال وجود دارد که توانایی یادآوری خاطرات برایتان دشوار باشد. سعی کنید امتحان کنید، متوجه می‌شود که خم شدن می‌تواند بر خلق‌وخوی شما نیز تأثیر بگذارد. در مقابل به هنگام نشستن و یا ایستادن مستقیم چانه خود را بالا بگیرید در این صورت تقریباً غیرممکن است که خاطرات منفی را به یاد بیاورید. نشستن مستقیم می‌تواند جریان خون را تا ۴۰ درصد افزایش دهد.
    مراقبه کنید: تحقیقات نشان می‌دهد که حتی کسانی که هیچ تجربه‌ای در مدیتیشن ندارند با مراقبه می‌توانند در هشت هفته حافظه خود را بهبود بخشند. مدیتیشن منظم بهترین دارو برای تقویت حافظه کوتاه‌مدت است که می‌تواند توانایی شما را برای تمرکز افزایش ‌دهد. مدیتیشن به‌طور قابل‌توجهی سبب افزایش جریان خون به مغز می‌شود و مکانیسم ذخیره‌سازی را افزایش می‌دهد.

مدیتیشن

انسان‌ها دارای انعطاف‌پذیری مغزی هستند که توانایی مغز را در هر سنی برای بهتر یا بدتر شدن تغییر می‌دهد. یادگیری یک مهارت جدید می‌تواند مسیرهای عصبی جدیدی را در مغز ما برقرار کند درحالی‌که کهولت سن و پیری ممکن است سبب تضعیف مسیرهای عصبی خاص و کاهش توانایی حافظه شود. آنوریسم مغزی، تومور، سرطان، سکته مغزی از مهم‌ترین علل ضعف حافظه کوتاه‌مدت به شمار می‌آیند.

چاقی، دیابت، مصرف دخانیات و افسردگی نیز از علل ضعف حافظه در جوانان شناخته‌شده‌اند. داشتن خواب کافی و ورزش منظم می‌تواند در درمان حافظه کوتاه‌مدت مؤثر باشد. مواد غذایی سالم مثل شکلات تلخ و زنجبیل و همچنین مکمل­ها می‌توانند بهترین دارو برای تقویت حافظه کوتاه‌مدت باشند.

به کمک بازی تقویت حافظه کوتاه‌مدت مثل جویدن آدامس به هنگام یادگیری، مشت کردن، حرکت دادن چشم به چپ و راست، خندیدن و مراقبه می‌توان عملکرد مغز را بهبود بخشید.

.

.

https://motalesharif.com

  • مهدی منتظر

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

ستجوهای مربوط به اموزش افزایش حافظه ، راه های تقویت حافظه برای درس خواندن ، برای تقویت حافظه چه بخوریم ، خوراکی تقویت حافظه ؛ کانال تقویت حافظه ، غذاهای تقویت حافظه برای امتحانات ، برای تقویت حافظه چه دارویی بخوریم ، بهترین راه تقویت حافظه ، تقویت حافظه در طب سنتی

آخرین نظرات