اموزش افزایش ، حافظه ، تندخوانی و تمرکز

مجموعه آموزشی ، جامع ، افزایش حافظه و تندخوانی که به صورت جامع برای شما تولید شده اند

اموزش افزایش ، حافظه ، تندخوانی و تمرکز

مجموعه آموزشی ، جامع ، افزایش حافظه و تندخوانی که به صورت جامع برای شما تولید شده اند

سلام خوش آمدید

آلزایمر و 13 راهکار پیشگیری از آن

يكشنبه, ۱۲ آبان ۱۳۹۸، ۰۸:۳۶ ب.ظ

همراه هستیم با شما از وبسایت اموزش افزایش ، حافظه ، تندخوانی و تمرکز موضوع این قسمت ؛ تقویت حافظه

 

آلزایمر و 13 راهکار پیشگیری از آن

یکی از اختلالات دوران پیری آلزایمر است و به علت اینکه یک اختلال شناختی غیرقابل بازگشت است؛ بسیاری از افراد از رسیدن به این دوران وحشت دارند. Alzheimer یا فراموشی یکی از رایج‌ترین بیماری‌های زوال عقل است. در این بیماری ابتدا فرد در انجام فعالیت‌های روزانه خود دچار مشکل می‌شود؛ سپس با گذشت زمان بیماری پیشرفت می‌کند و مغز به شدت تحلیل می‌‌رود. فرآیند این بیماری در افراد مختلف، متفاوت است اما در نهایت سلول‌های مغز تخریب می‌شوند و فرد دچار فراموشی می‌شود؛ به طوری که دیگر نمی‌تواند خاطرات گذشته خود را به یاد آورد و حتی نزدیک‌ترین افراد زندگی خود را بشناسد.

.

.

در صورت پیشرفت بیماری آلزایمر، حافظه بلندمدت نیز دچار مشکل می‌شود و در نهایت ممکن است باعث مرگ فرد شود. بیماری آلزایمر معمولا افراد مسن را درگیر می‌کند، اما در برخی افراد جوان نیز نشانه‌های این بیماری دیده شده است. با توجه به این که منشا این بیماری نامعلوم است و تا الان راه درمانی برای این بیماری پیدا نشده است؛ تنها می‌توان با انجام برخی کارها از این بیماری خطرناک پیشگیری کرد. هر سال در روز جهانی Alzheimer  همایش‌های زیادی برای شناخت این بیماری تدریجی، در سراسر جهان برگزار می‌شود که می‌تواند گام موثری برای پیشگیری از بیماری آلزایمر باشد. ما نیز در این مقاله به ارائه برخی از راهکارهای ساده برای پیشگیری از بیماری آلزایمر می‌پردازیم؛ با ما همراه باشید.

.

.

سرفصل‌های عنوان شده در این مقاله عبارت‌اند از:

    بیماری آلزایمر
    دوره بیماری آلزایمر
    عوامل ایجاد بیماری آلزایمر
    نشانه‌های بیماری آلزایمر
    راهکارهای پیشگیری از آلزایمر

.

.

بیماری آلزایمر

بیماری آلزایمر یک اختلال مغزی است که با گذشت زمان و به تدریج توانایی ذهنی بیمار را کاهش می‌دهد و باعث زوال عقل می‌شود. متخصصان احتمال ابتلا به بیماری Alzheimer را تا حدی  ژنتیکی می‌دانند،‌ اما طبق پژوهش‌های انجام‌شده با انجام برخی کارها می‌توان از این بیماری پیشگیری کرد..

.

.
دوره بیماری آلزایمر

روند پیشرفت بیماری Alzheimer در افراد مختلف، متفاوت است. این بیماری به طور کلی به سه بخش تقسیم می‌شود. بخش اول بیماری خفیف است،‌ علائم به تدریج ظاهر می‌شوند و باعث بروز مشکلاتی برای فرد می‌شوند. در بخش میانی تمام علائم بیماری بروز می‌کنند، تا جایی که بیمار نمی‌تواند کارهای خود را انجام دهد و تنها زندگی کند. در مرحله نهایی به دلیل درگیر شدن بخش زیادی از مغز، علاوه بر مشکلات ذهنی مشکلات جسمی نیز در بیمار به وجود می‌آید و او برای زندگی کاملا به دیگران وابسته می‌شود.
.

.


عوامل ایجاد بیماری آلزایمر

شروع بیماری آلزایمر و پیشرفت آن می‌تواند دلایل زیادی داشته باشد. برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

    عوامل ژنتیکی

برخی تحقیقات نشان می‌دهند سنی که والدین در آن به بیماری آلزایمر مبتلا می‌شوند،‌ می‌تواند تاثیرات زیادی در ابتلای فرزندان آن‌ها به این بیماری داشته باشد. یعنی با نزدیک شدن سن فرزندان به همان سنی که والدین آن‌ها دچار بیماری Alzheimer شده‌اند، احتمال دچار شدن آن‌ها به بیماری آلزایمر بیشتر می‌شود.

.

.

    افسردگی

طبق تحقیقات افسردگی زیاد بیماری آلزایمر یا زوال عقل را بیشتر می‌کند. افسردگی در افراد سالمند با عواملی مانند آلزایمر بروز می‌‌کند. در افسردگی به علت بالا بودن مشکلات فکری،‌ اختلالات حافظه‌ای نیز بیشتر می‌شود. با شدت گرفتن بیماری افسردگی، بیماران دچار فراموشی می‌شوند.

.

.

    بی‌تحرکی

ورزش نکردن و کم‌تحرکی در دوران پیری باعث اختلال حافظه و آلزایمر می‌شود. طبق تحقیقات افرادی که تحرک ندارند، بافت عصبی آن‌ها زودتر تحلیل می‌رود و نسبت به بقیه افراد زودتر دچار بیماری‌هایی مانند آلزایمر و اختلالات حواس می‌شوند. برای افراد میانسال، کم‌تحرکی بیشتر از عوامل ژنتیکی باعث ایجاد بیماری Alzheimer می‌شود.

.

.

    کم‌خوابی

الگوهای نا‌منظم ساعت خواب در افراد می‌تواند از عوامل ابتلای زودرس به بیماری آلزایمر باشد. پروتئین‌های آمیلوئیدی یکی از عوامل ایجاد آلزایمر زودرس هستند که به علت اختلال در خواب یا زمانی که فرد خواب کافی ندارد، ایجاد می‌شوند.

.

.

    مصرف بیش از حد نمک

با مصرف بیش از اندازه نمک، اکسیژن مغز مصرف می‌شود و خطر ابتلا به بیماری آلزایمر افزایش می‌یابد. یکی از عوامل ایجاد بیماری Alzheimer نیز کاهش جریان خون در مغز است؛ که استفاده از مواد غذایی شور باعث کاهش جریان خون در مغز می‌شود.

.

.

    استرس

افزایش علائم استرس از نشانه‌های اولیه بیماری آلزایمر است. طبق تحقیقات با افزایش استرس،‌ هورمون بتا‌آمیلوئید در مغز به خصوص در دوران پیری افزایش می‌یابد. افزایش سطح این پروتئین می‌تواند باعث ایجاد بیماری Alzheimer شود.

.

.

    مصرف دخانیات

یکی از عواملی که باعث ایجاد و تشدید بیماری آلزایمر می‌‌شود،‌ مصرف دخانیات است. طبق اطلاعاتی که از سازمان جهانی بهداشت به دست آمده است، شیوه زندگی هر فرد در کیفیت زندگی او در دوران پیری تاثیرات زیادی دارد. با مصرف سیگار ظرفیت خون‌رسانی سیستم گردش خون افراد سیگاری، در مقایسه با افراد غیر‌سیگاری کاهش می‌یابد و این موضوع یکی از عوامل ایجاد بیماری Alzheimer است.
.

.
نشانه‌های بیماری آلزایمر

بیماری آلزایمر به تدریج پیشرفت می‌کند. این بیماری در مراحل ابتدایی خود ۱۰ نشانه هشدار‌ دهنده دارد که با گذشت زمان شدیدتر می‌شوند. برخی از این نشانه‌ها عبارت‌اند از:

    اختلال حافظه کوتاه‌مدت: یکی از شایع‌ترین نشانه‌های بروز آلزایمر فراموش کردن اتفاقاتی است که به تازگی رخ داده است؛ مانند فراموش کردن قرار ملاقات یا شماره همراه افراد نزدیک که در افراد مبتلا به آلزایمر، بیش از حد معمول اتفاق می‌افتد.
    اختلال در انجام کارهای روزانه: افراد مبتلا به Alzheimer نمی‌توانند وظایف و کارهای خود را بدون فکر کردن به خاطر بیاورند؛ مانند فراموش کردن شیوه پخت غذا، تعمیر لوازم منزل و غیره.
    گم کردن زمان و مکان: افراد مبتلا به آلزایمر زمان را فراموش می‌کنند و اینکه به کجا می‌روند را به خاطر نمی‌آورند. این افراد اغلب خیابان‌ها را گم می‌کنند؛ فراموش می‌کنند کجا هستند و نمی‌دانند چگونه به خانه برگردند.


    اختلالات گفتاری: افراد مبتلا به Alzheimer بیشتر اوقات به سختی می‌توانند کلمات صحیح را پیدا کنند. آن‌ها حتی کلمات ساده را نیز فراموش می‌کنند یا واژه‌های غیر معمول جایگزین آن‌ها می‌کنند.


    اختلال در تفکر انتزاعی: افراد مبتلا به آلزایمر دچار اختلال در تفکر انتزاعی می‌شوند و نمی‌توانند در مواقع حساس تصمیم‌گیری درستی داشته باشند.


    اختلال در قضاوت: هیچ انسانی همیشه قضاوت درست ندارد، اما افراد مبتلا به Alzheimer در بدیهی‌ترین چیزها نیز دچار مشکل می‌شوند. برای مثال ممکن است در روزهای گرم چندین لباس روی هم بپوشند یا هنگام خرید پول زیادی به فروشنده بدهند و لوازم غیر ضروری خرید کنند.
    تغییرات خلق‌ و خو: افراد مبتلا به آلزایمر به سرعت تغییر خلق‌ و‌ خو می‌دهند؛ برای مثال ممکن است زمانی که خیلی شاد هستند بی دلیل به حالت عصبانیت یا گریه تغییر کنند.

.

.
    فراموش کردن مکان وسایل‌ها و جابه‌جا گذاشتن آن‌ها: همه افراد ممکن است جای برخی اشیاء را در جای غلط بگذارند، اما این کار در افراد مبتلا به Alzheimer بیشتر اتفاق می‌افتد؛ برای مثال ممکن است اتو‌ را در یخچال قرار دهند.
    کاهش انگیزه برای زندگی: انگیزه‌های زندگی در افراد مبتلا به آلزایمر کاهش پیدا می‌کند تا جایی که ساعت‌های طولانی تلویزیون تماشا می‌کنند، بیش از اندازه می‌خوابند و هیچ تمایلی برای انجام دادن کارهای خود ندارند.
    تغییر رفتارهای شخصی: شخصیت افراد در طول زندگی تغییر می‌کند، اما این تغییر در افراد مبتلا به آلزایمر بیشتر است؛ برای مثال ممکن است این بیماران ترسو، بدبین و وابسته به افراد دیگر باشند.

.

.

نشانه‌های بیماری آلزایمر
راهکارهای پیشگیری از بیماری آلزایمر

با انجام دادن برخی فعالیت‌های ساده می‌توان از بروز بیماری آلزایمر پیشگیری کرد. برخی از این راهکارها عبارت‌اند از:

    تا جایی که می‌توانید برقصید

طبق تحقیقات رقصیدن روزانه یا رقص دسته جمعی در بهبود عملکرد فکری نقش مهمی دارد. محققان می‌گویند تاثیر رقص برای پیشگیری از بیماری آلزایمر حتی از تاثیر حل جدول نیز بیشتر است.

    ورزش کنید

بهترین کار برای پیشگیری از آلزایمر،‌ ورزش کردن است. طبق تحقیقات خطر ابتلا به Alzheimer در کسانی که سابقه خانوادگی این بیماری را داشتند اما هفته‌ای ۳ بار و حداقل ۱۵ تا ۳۰ دقیقه ورزش می‌کردند،‌ کمتر است.

پیشگیری از آلزایمر به کمک ورزش

    سعی کنید زیاد بخوانید و بنویسید

با تغییر صدا به جای شخصیت‌های کتاب، بلند بلند آن را بخوانید. سعی کنید از مطالب روزانه و خاطرات خود یادداشت‌های کوتاه بنویسید. خواندن و نوشتن یکی از بهترین فعالیت‌ها برای تقویت ذهن و حافظه است.

    برخی کارها را با دست مخالف خود انجام دهید

اگر راست دست هستید برخی کارها مانند مسواک زدن را با دست چپ انجام دهید. این کار باعث تقویت حافظه و پیشگیری از آلزایمر می‌شود.

     غذایی سالمی داشته باشید

معمولا غذاهایی که سبزیجات زیادی دارند برای تقویت حافظه موثر هستند. چند مورد از مواد غذایی که برای تقویت حافظه مفید هستند عبارت‌اند از: سبزی‌های برگ‌دار، پودر کاری، مواد غذایی سرشار از فولیک اسید، سبزیجات، مغزها، انواع توت، لوبیا، ماهی، طیور و روغن زیتون و غیره. در این رژیم غذایی مصرف برخی مواد غذایی مانند گوشت قرمز، کره، پنیر، شیرینی، دسر و… به شدت محدود شده است.

    با دیگران رفت‌وآمد و معاشرت داشته باشید

طبق تحقیقاتی که از زندگی برخی از سالخوردگان به دست آمده است؛ نشانه‌های بیماری آلزایمر در افرادی که اغلب با دوستان خود وقت می‌گذرانند، برای مثال به مهمانی می‌رفتند یا عضو باشگاه کتاب‌خوانی بودند حدود ۷۰ درصد کمتر از سایر افراد است. مهمانی دادن نیز به علت تفکر برای چگونگی انجام آن می‌تواند از بیماری Alzheimer پیشگیری کند.

    کارهایی که باعث ورزش مغز می‌شوند را انجام دهید

اگر از مغز برای یادگیری چیزهای تازه استفاده نشود، سست و بی‌حال خواهد بود. طبق تحقیقات، افراد سالخورده‌ای که خود را به فعالیت‌های محرک مغز مانند حل جدول مشغول می‌کنند، کمتر به بیماری آلزایمر دچار می‌شوند. مطالعه، بازی‌های تخته‌ای مانند شطرنج، تمرین موسیقی، حل جدول و بازی‌های فکری چند بار در طول هفته باعث تقویت و رشد سلول‌های مغزی جدید می‌شود. بسیاری از کسانی که ژنتیکی مستعد بیماری Alzheimer بودند، با انجام این کارها توانستند زمان ابتلا به این بیماری را تا حدود یک دهه عقب اندازند.ـ

    کارهای هنری یاد بگیرید

طبق تحقیقات، انجام کارهای هنری، مانند نقاشی، طراحی،‌ مجسمه‌سازی و… به علت تفکر و خلاقیت زیادی که دارند، می‌توانند از ابتلا به اختلالات حافظه به خصوص Alzheimer جلوگیری کنند.

    سرگرمی‌های جدید یاد بگیرید

یادگرفتن سرگرمی‌های جدید و تغییر دادن برخی از عادت‌های خود می‌تواند تا حدودی خطر ابتلا به بیماری Alzheimer  را کاهش دهد.

    یک زبان دیگر یاد بگیرید

یاد گرفتن زبان دوم بخشی از مغز را که تحت تاثیر بیماری Alzheimer قرار می‌گیرد، تقویت می‌کند. طبق تحقیقات دو زبانه بودن باعث کاهش اختلالات مغزی و جلوگیری از بیماری آلزایمر می‌شود.

    هر چند وقت یک بار به معاینه چشم بروید

طبق تحقیقات جدید می‌توان با اسکن ساده چشم، ‌امکان ابتلا به بیماری آلزایمر را تشخیص داد. زمانی که فرد دچار بیماری Alzheimer می‌شود، در مغز او تعدادی پلاک‌ پروتئینی به نام بتا‌آمیلوئید تشکیل می‌شود که به سلول‌های مغزی او آسیب می‌رسانند و باعث نابودی آن‌ها می‌شوند. محققان می‌گویند مقدار زیادی از پروتئین‌های بتا‌آمیلوئید در شبکیه چشم ( واقع در پشت چشم) شکل می‌گیرد و میزان پلاک‌های شناسایی‌شده در این بخش برابر با میزان پلاک‌های موجود در نواحی مغزی بیماران آلزایمری است. بنابراین با اسکن چشم می‌توان امکان بروز این بیماری را سال‌ها قبل تشخیص داد.

    چای سبز بنوشید

برخی از متخصصان عقیده دارند ترکیب E‌GC‌G که در چای سبز وجود دارد، می‌تواند به پیشگیری از بیماری Alzheimer کمک کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد این ترکیبات می‌تواند پلاک‌های سمی را که باعث بروز بیماری آلزایمر می‌شوند، مختل کند.

    مراقب داروهای مصرفی باشید

پزشک شما باید از تمام داروهایی که مصرف می‌کنید اطلاع داشته باشد؛ زیرا برخی از داروها باعث گیجی، فراموشی و حتی آسیب به حافظه بلندمدت می‌شوند.
جلوگیری از آلزایمر
نتیجه‌گیری

بیماری Alzheimer یک اختلال شناختی غیرقابل بازگشت است، به طوری که فرد در  ابتدای بیماری چیزهای کوچک را فراموش می‌کند اما با گذشت زمان و در انتهای بیماری چیزی را به خاطر نمی‌آورد. منشاء این بیماری می‌تواند ژنتیکی باشد، اما برخی عوامل دیگر نیز باعث شدت گرفتن این بیماری می‌شوند.  تا امروز راهی برای درمان کامل این بیماری ارائه نشده است اما با انجام چند راهکار ساده که در این مقاله به آن پرداخته‌ایم، می‌توان از شروع و پیشرفت آن جلوگیری کرد.

.

.

https://motalesharif.com

  • مهدی منتظر

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

ستجوهای مربوط به اموزش افزایش حافظه ، راه های تقویت حافظه برای درس خواندن ، برای تقویت حافظه چه بخوریم ، خوراکی تقویت حافظه ؛ کانال تقویت حافظه ، غذاهای تقویت حافظه برای امتحانات ، برای تقویت حافظه چه دارویی بخوریم ، بهترین راه تقویت حافظه ، تقویت حافظه در طب سنتی

آخرین نظرات