همراه هستیم با شما از وبسایت اموزش افزایش ، حافظه ، تندخوانی و تمرکز موضوع این قسمت ؛ 💢 آموزش و پرورش درقرن بیست ویکم

 

 

💢 آموزش و پرورش درقرن بیست ویکم
             
💢در گفت وگو با دکتر محمدرضا سرکارآرانی

💢نقل از خبرنامۀ همکاری های علمی بین المللی

 


اشاره :
آنچه در پی می آید حاصل گفت و گوی خبرنامۀ دفتر همکاری های علمی بین المللی با آقای دکتر محمدرضا سرکارآرانی، یکی از متفکران عرصۀ آموزش و پرورش جهان درمورد آخرین تحولات در زمینۀ آموزش و پرورش است.

✍️وی به مدت پنج سال در دانشگاه ناگویای ژاپن به تحصیل و تدریس پرداخته و دارای درجۀ دکترا در رشتۀ آموزش و پرورش تطبیقی و بین المللی است.

وی هم اکنون عضو هیأت علمی دانشگاه علامۀ طباطبایی است و همزمان با تدریس به پژوهش در مورد چالش های جهانی آموزش و پرورش اشتغال دارد. از دکتر سرکارآرانی تاکنون بیش از 18 مقاله به زبان های فارسی، ژاپنی و انگلیسی در نشریات داخلی و بین المللی به چاپ رسیده است.
 
به نظر شما چالش های جهانی آموزش و پرورش در بیست یکم کدامند؟
چالش های آموزش و پرورش در قرن بیست ویکم ناشی از نگاهی نو (NEW PERSPECTIVE) به موضوع های
 آموزش و پرورش است.


این موضوع ها هم در میان پژوهشگران و اندیشمندان آموزش و پرورش در  سطح دانشگاه و مراکز پژوهشی، مطرح است و هم نظر دست اندرکاران، معلمان، کارشناسان ستادی و اجرایی آموزش و پرورش، والدین و جامعه را به خود معطوف
 ساخته است.


این موضوع های نو ناشی از تحولات علمی و فن آوری های جدید است،

 به ویژه فن آوری های مربوط به عرصۀ اطلاعات و ارتباطات. در واقع همین تحولات است که زمینۀ این نگاه نو را به وجود آورده و آن را جهانی ساخته است.

 به علاوه این که آن را از اختصاص به نخبگان
 و اندیشمندان جامعه خارج ساخته و به صورت یک رویکرد اجتماعی مطرح کرده است.

برخی از مهم ترین موضوع های نویی که به آن ها اشاره می کنید کدامند؟

 💢اولین موضوع، آموزش زیست محیطی است.

 همان طور که می دانید بحران محیط زیست یک مسالۀ جهانی است

. آنچه به عنوان عوامل تهدید کنندۀ محیط زیست انسان مطرح می شود بسیارند از جمله ،

 افزایش آلودگی ها، کاهش منابع طبیعی نظیر جنگل ها بر اثر استفادۀ غیر منطقی از آن ها، افزایش جمعیت، نابودی لایۀ اوزون و...
حال این مساله مطرح است که نسبت آموزش و پرورش با بحث های زیست محیطی چیست و آموزش محیط زیست از کجا و چه زمانی باید آغاز شود؟

 جایگاه این آموزش ها در مدرسه و در کلاس درس کجاست، مشکلات محیط زیست  و خطرهایی که انسان برای محیط زیست به وجود آورده است کدامند، و چگونه می توان از افزایش آن ها جلوگیری کرد؟

 این موضوع ها نیاز به آموزش را بیشتر ساخته و مسوولیت های بیشتری را برای دست اندرکاران آموزش و پرورش به همراه آورده است.

کشورهای پیشرفته با برنامه ریزی به هنگام سعی کرده اند این آموزش ها را به مدرسه و کلاس درس بیاورند.


من شخصاً شاهد یکی از کلاس های آموزش محیط زیست در یک مدرسۀ ابتدایی (کلاس چهارم ابتدایی) در ژاپن بودم.

در این کلاس ها، معلم به شیوۀ سخنرانی تدریس نمی کرد بلکه دانش آموزان در فرایند یاددهی،یادگیری مشارکت فعال داشتند.

 موضوع درس نحوۀ تولید، انهدام و بازیافت زباله بود، معلم از دانش آموزان خواسته بود تا برای این درس هر کدام قطعه ای زباله با خود به کلاس بیاورند.

 هر یک از دانش آموزان شیئی را که به نظرشان زباله بود با خود به کلاس آورده بود.

 مثلاً یک قوطی کنسرو خالی، یک ظرف یکبار مصرف، پلاستیک، یک قطعه چوب، یک مقدار کاغذ باطله و... معلم معلم از دانش آموزان خواست که هر کدام راجع به قطعه ای که با خود آورده بودند گزارشی بدهند و سعی کنند برای دانش آموزان کلاس توضیح دهند که رها کردن روزانۀ این مواد در محیط چه مشکلاتی می تواند به وجود بیاورد.

 جالب این که در کلاس های بالاتر معلمان همین بحث را به صورت تطبیقی ارائه می کنند و با نمودارها و اطلاعات آماری میزان و انواع زباله و تاثیر آن در محیط زیست را در کشورهای مختلف به بحث می گذارند و سهم کشور خود را در تولید و بازیافت آن بیان می کنند.

کانال ایتا ؛ @intrnship