اموزش افزایش ، حافظه ، تندخوانی و تمرکز

مجموعه آموزشی ، جامع ، افزایش حافظه و تندخوانی که به صورت جامع برای شما تولید شده اند

اموزش افزایش ، حافظه ، تندخوانی و تمرکز

مجموعه آموزشی ، جامع ، افزایش حافظه و تندخوانی که به صورت جامع برای شما تولید شده اند

سلام خوش آمدید

افزایش سرعت مغز در یادگیری

دوشنبه, ۱۳ آبان ۱۳۹۸، ۱۱:۴۰ ب.ظ

همراه هستیم با شما از وبسایت اموزش افزایش ، حافظه ، تندخوانی و تمرکز موضوع این قسمت ؛هوش هیجانی چیست؟ ۵ عامل موثر بر آن

 

افزایش سرعت مغز در یادگیری

مغز از پیچیده‌ترین اعضای بدن انسان است. جالب است بدانید این عضو از بدن می‌تواند عملکرد خود را بهبود ببخشد ولی این امر به این سادگی و خودبه‌خود میسر نمی‌شود. در فرایندی به نام Neuroplasticity، مغز شما قادر خواهد بود سلول‌های عصبی تازه بسازد یا اتصالات بین نورون‌ها را بهبود بخشد.

مثلا قسمت هیپوکامپ در مغز شما یک ساختمان گرد و شبیه اسب دریایی است که به‌طور عمده از ماده خاکستری ساخته‌ شده و در کنترل هیجان، تمرکز و یادگیری نقش مهمی دارد. این قسمت در طول زندگی‌تان سلول‌های جدید تولید می‌کند؛ اما شما هستید که باید ابزار این کار را فراهم کنید.

بهبود عملکرد مغز در زمینه افزایش یادگیری برای هر انسانی بسیار حائز اهمیت است. با تمرین و انجام روزانه اعمال خاص و تغییر در عادات روزمره می‌توان به‌وضوح، شاهد پیشرفت در عملکرد مغز و افزایش یادگیری بود.

در این مقاله راهکارهایی که موجب بالا بردن سرعت عمل مغز و افزایش سرعت یادگیری می‌شود را به شما ارائه می‌دهیم.

    راهکارهای ذهنی بالا بردن سرعت عمل مغز
    راهکارهای عملی بالا بردن سرعت عمل مغز

راهکارهای ذهنی بالا بردن سرعت عمل مغز

۱- از بخش منطقی مغزتان بهره ببرید؛ پاول همرنس استادیار دانشکده روان‌پزشکی دانشگاه هاروارد می‌گوید: «به‌هم‌ریختگی و آشفتگی ذهنی اغلب ناشی از اضطراب و ترس است. با انجام اموری نظیر بررسی حساب‌های بانکی یا مرور فهرست وظایف روزانه شغلی یا خانگی، کارایی بخشی از مغز که مربوط به انجام امور منطقی است افزایش می‌یابد و در نتیجه تفکر منطقی به انجام موثرتر وظایف می‌انجامد. بهتر است اولین کاری که در آغاز روز انجام می‌دهید این باشد که وظایف آن روز را به‌نوبت در ذهن خود مرور کنید.»

۲- فهرست کارهای روزانه را در ذهن خود مرتب کنید؛ تهیه فهرستی از انجام وظایف روزانه در مغز به فعال شدن آن بخش از مغز که مربوط به استفاده از اطلاعات پیچیده است، کمک می‌کند. تلاش کنید تا وظایف خود را به ترتیب مرور کنید. در این مواقع بهتر است از انجام کارهای جانبی خودداری کنید.

۳- به خودتان زنگ تفریح بدهید؛ پاول همرس می‌گوید که به‌رغم قدرت چشم‌گیر مغز، این عضو محدودیتی هم در رابطه باکارهایی که انجام می‌دهد، دارد. وی می‌گوید: «بیشتر افراد بالغ تنها می‌توانند حدود ۶۰ دقیقه بر یک موضوع تمرکز کنند. وی پیشنهاد می‌دهد که برای ارتقای تمرکز خود، هر ۶۰ دقیقه کارتان را متوقف کرده و برای مثال چرخی در اطراف بزنید. هر فعالیت جدیدی در این حین می‌تواند به راه‌اندازی دوباره مغز و آماده کردن آن برای بازگشت به‌سوی کاری که در حال انجام آن بوده، یاری رساند.»

افزایش سرعت مغز در یادگیری
راهکارهای عملی بالا بردن سرعت عمل مغز
یادداشت بردارید

یادتان هست وقتی مدرسه می‌رفتید و شب‌های امتحان به‌خصوص سالی که کنکور داشتید، چقدر از درس‌های‌تان یادداشت برمی‌داشتید؟ حالا هم همان کار را انجام دهید و اصلا لازم نیست یادداشت‌های‌تان ادبی یا طولانی باشد!

همان چنددقیقه‌ای که صرف نوشتن آموخته‌های آن روز می‌کنید، راهی مطمئن برای افزایش قدرت مغز است. کافی است یک یادداشت ۴۰۰ کلمه‌ای از مطالبی که هرروز می‌آموزید، تهیه کنید. اگر در طول روز چیزی برای آموختن نداشتید از وقایعی که آن روز گذرانده‌اید یادداشتی بنویسید.

یکی از بهترین روش‌های نکته‌برداری یا یادداشت‌برداری روش نقشه ذهنی است.
استرس نداشته باشید

استرس در طول زمان، سلول‌های مغزی را نابود می‌کند و به هیپوکامپ مغز که مسئول ایجاد خاطرات جدید و حفظ قدیمی‌ها است، آسیب می‌زند. یکی از این عوامل استرس است که تاثیرات عمیقی روی یادگیری و حافظه دارد.

معمولا شرایط استرس‌زا مانع از آن می‌شود یادگیری کاملی اتفاق افتد و در زمان یادآوری از حافظه نیز استرس و اضطراب به‌عنوان عامل مداخله‌گر مانع بازیابی مطالب یاد گرفته می‌شود (همان چیزی که سر جلسه امتحان اتفاق می‌افتد).

گفته می‌شود در حین استرس ترشح آدرنالین می‌تواند موجب تاثیرات متفاوتی روی یادگیری داشته باشد. در یک حد معینی از استرس که حد معینی از ترشح آدرنالین را سبب می‌شود، استرس می‌تواند موجب تقویت یادگیری شود؛ اما اگر استرس خیلی شدید باشد یادگیری مهار می‌شود.

ازآنجایی‌ که در زندگی مدرن و در دنیای جدید استرس نداشتن خیالی بیش نیست پس بهتر است راه‌های کنترل و کاهش استرس را بیاموزید.

خلق و شرایط روحی شخص نیز تغییرات فیزیولوژیک ایجاد می‌کند که با فرآیند یادگیری و عملکرد حافظه مرتبط هستند. به عبارتی یادگیری مطالب در حالت خوشحالی حافظه را تقویت می‌کند و شخص در چنین حالتی بهتر می‌تواند خاطرات را برای خود زنده کند.

تغییرات خلق‌وخو نیز با ترشح برخی هورمون‌ها و تغییرات زیست‌شیمیایی مرتبط بوده‌اند. حتی محرومیت‌های محیطی، قرار نگرفتن در محیطی مساعد برای شکوفایی استعدادها نیز با تغییرات زیست‌شیمیایی در مغز گزارش شده است.

    افرادی که در محیط‌های دارای فقر اقتصادی، فرهنگی و کمبود امکانات برای یادگیری زندگی می‌کنند، اغلب عملکرد یادگیری پایین‌تری دارند. برای این عوامل نیز تغییرات فیزیولوژیک را شناسایی کرده‌اند.

حروف متقاطع یا سودوکو

همه بازی‌های ذهنی و جدول‌ها علاوه بر سرگرم کردن شما، می‌توانند با درگیر کردن مغز، روشی مفرح و موثر برای تربیت و فعال کردن مغز باشند.

این روش سرعت پردازش مغزتان را افزایش می‌دهد. سعی کنید از بازی‌ها و سرگرمی‌های واقعی به‌جای مجازی استفاده کنید. استفاده زیاد از اینترنت فعالیت‌های مغز را تحت تاثیر قرار می‌دهد و اثرات مخربی روی آن می‌گذارد.
دوستان باهوش

اگر می‌خواهید باهوش‌تر شوید، باید دوستان باهوش داشته باشید. شاید اوایل این ارتباط‌ها اعتماد به‌ نفس‌تان کمی خدشه‌دار شود اما یادتان باشد رفت‌وآمد باکسانی که باهوش‌تر از شما هستند، یکی از سریع‌ترین راه‌های یادگیری است.

دوروبرتان را پرکنید از آدم‌های باهوش و سعی کنید علاوه بر حفظ فروتنی خود، همیشه تشنه دانستن باشید و از آن‌ها چیزی یاد بگیرید. از تاثیری که معاشران شما بر روی زندگی شما می‌گذارند، هرگز غافل نمانید.

مطالعه کتاب و آموزش
کتاب بخوانید

مهم نیست چه می‌خوانید، فقط بخوانید! بیشتر تحقیقات پژوهشگران نشان داده‌اند بهترین افزایش‌دهنده قدرت مغز، مطالعه و خواندن است. از روزنامه گرفته تا رمان، کتاب علمی و غیره. خلاصه هرچه دستتان رسید، بخوانید چون سوژه متن مهم نیست، کمیت اهمیت دارد. با عادت به مطالعه می‌توانید کتاب‌های پربارتر و پرمحتواتر را در برنامه مطالعاتی خود بگنجانید.

سعی کنید با تندخوانی و روش‌های موثر آن سرعت مطالعه را بالا ببرید و با خواندن کتاب بیشتر مغز خود را سریع‌تر کنید.
تعریف و تکرار آموخته‌ها

انیشتین گفته: «اگر نمی‌توانید چیزی را برای دیگران به‌راحتی توضیح دهید، به این دلیل است که آن را به‌اندازه کافی درک نکرده‌اید». پس هر موضوعی را که یاد گرفتید، سعی کنید برای دیگران تعریف کنید و اطلاعات‌تان را در اختیار بقیه بگذارید تا با تکرارشان، هم در ذهن‌تان ماندگار شوند و هم مطمئن شوید که مطلب را تمام و کمال گرفته‌اید.
چیزهایی را بیاموزید که انتظارش را ندارید

استیو جابز جوان پس از ترک تحصیل، زمان بیکاری زیادی داشت که از آن برای یادگیری خوش‌نویسی استفاده کرد. در آن زمان خوش‌نویسی برای او بی‌ربط به نظر می‌رسید، اما مهارت‌های طراحی که او یاد گرفته بود، بعدها به مکینتاش راه یافت.

شما هرگز نمی‌دانید در آینده چه چیزی مفید است. فقط کافی است سعی کنید چیز جدیدی یاد بگیرید و منتظر بمانید تا فرصت استفاده از آن به دست‌تان بیاید. خواهید دید همین دانسته‌های در ظاهر بی‌ربط چطور با جنبه‌های مهم زندگی‌تان ارتباط برقرار می‌کنند! پس از امتحان کردن مهارت‌های بی‌ربط با امروزتان نترسید.
تغییر در عادات همیشگی

با دست مخالف مسواک بزنید، به‌ این‌ترتیب از نیم‌کره دیگر مغزتان هم استفاده کرده‌اید. محل فعالیت‌های‌تان را تغییر بدهید؛ مثلا برای پیاده‌روی به منطقه جدیدی بروید، حتی برنامه تلویزیونی جدیدی را تماشا کنید یا برنامه کودک نگاه کنید صندلی همیشگی‌تان را پشت میز غذاخوری تغییر بدهید؛ اگر همیشه روی یک مبل می‌نشینید وقت آن رسیده که جای‌تان را عوض کنید
در معرض طبیعت قرار بگیرید

هیپوکامپ قسمتی از مغز است که حافظه را پردازش می‌کند و به‌خصوص با بوها، صداها و مناظر که نقشه‌های ذهنی شما را شکل می‌دهند در ارتباط است؛ بنابراین وقتی با ماشین رفت‌وآمد می‌کنید پنجره‌ها را باز بگذارید تا خیلی بهتر بوها، صداها و مناظر را شناسایی کنید.

افزایش سرعت مغز با انجام فعالیت های مختلف
فعالیت متفاوتی را به‌طور مکرر انجام دهید

با انجام کارهای جدید به‌طور مکرر، مغزتان برای بهبود و افزایش آن راهکارهای جدیدی ارائه می‌دهد و در نهایت به افزایش سرعت یادگیری می‌پردازد.

به سه سالگی خود فکر کنید. آن‌قدر قوی بودید که قاشق و چنگال را خودتان به دست بگیرید؛ اما زمانی که می‌خواستید غذا بخورید، همه‌چیز را به هم می‌ریختید؛ بنابراین این توانایی به قدرت ربط نداشت. این مسئله به توانایی مغز در ایجاد راهکارهای جدید مربوط می‌شد؛ اما می‌دانید که با تکرار و تمرین توانستید به‌تنهایی غذا بخورید.

فرض کنیم شما عادت دارید کارهای‌تان را به تعویق بیندازید. اگر آرام‌آرام این کار را ترک کنید، به مغزتان یاد می‌دهید که برای انجام کارها تا لحظه آخر صبر نکند. اگر خودتان را عادت دهید که بخش کوچکی از آن کار را به‌تدریج انجام دهید، عملکرد مغزتان تقویت پیدا می‌کند؛ بنابراین اگر عادت کرده‌اید وظایف‌تان را با تاخیر انجام دهید، کافی است که یک کاغذ را برداشته و سر جایش بگذارید.

یا حتی می‌توانید کارهای کوچک‌تری انجام دهید. تکه کاغذی که در اتاق‌تان افتاده را بردارید و از خودتان بپرسید باید آن را کجا بگذارید؛ سطل زباله؟ کمد؟ اتاق دیگر؟ و یا اینکه به کسی بدهید؟ بنابراین حتما نباید سریع آن را دور بیندازید، بلکه تصمیم بگیرید که با آن چه‌کار کنید؛ بنابراین متوجه شدید که می‌توانید از تغییرات کوچک شروع کنید. در این صورت هم عملکرد مغزتان به‌تدریج افزایش می‌یابد. درنتیجه به‌تدریج از فردی که عادت داشت کارهای خود را به تعویق بیندازد، به فردی تبدیل می‌شوید که کارها را سریع انجام می‌دهد.
چیز جدیدی یاد بگیرید

شاید عجیب به نظر برسد اما هرچقدر بیشتر از مغز خود استفاده کنید، عملکردش بهتر خواهد شد. برای مثال یادگیری یک آلت موسیقی جدید به شما این مهارت را می‌دهد که چیزی را که می‌بینید (نت موسیقی) به کاری که انجام می‌دهید (نواختن موسیقی) تبدیل کنید.

یادگیری یک‌زبان جدید به مغز شما این امکان را می‌دهد تا به شیوه جدیدی فکر کرده و به شیوه جدیدی خود را بیان کند. حتی می‌توانید یک‌قدم به جلو بروید و یک رقص جدید یاد بگیرید. یافته‌ها نشان می‌دهد که یادگیری رقص جدید از بروز آلزایمر در سنین بالا پیش‌گیری می‌کند.
جسم خود را تقویت کنید

پژوهش‌های بسیاری در مورد ارتباط ورزش و افزایش سرعت یادگیری انجام‌ شده است. در یکی از این پژوهش‌ها مشخص شد که ورزش کردن جریان خون به سمت مغز را افزایش می‌دهد و سرعت یادگیری را دو برابر می‌کند.

در پژوهش دیگری مشخص شد که اگر چه مرکز حافظه مغزی در طول زمان کوچک می‌شود (و طبیعتا عملکرد آن کاهش می‌یابد)؛ اما اگر ورزش کنید هر سال ۱ تا ۲ درصد به‌ اندازه این مرکز اضافه خواهد شد (و طبیعتا نه‌تنها عملکرد آن ثابت می‌ماند، بلکه می‌تواند بهتر شود). ورزش کردن فقط جسم شما را تقویت نمی‌کند، بلکه عضلات مغز را هم قوی‌تر می‌کند.

    حتی یک ورزش ۲۰ دقیقه‌ای هم فرایند پردازش اطلاعات و عملکرد حافظه را تقویت می‌کند؛ اما تاثیر ورزش فقط به اینجا محدود نمی‌شود، ورزش باعث می‌شود که مغز به‌طور طبیعی اتصالات عصبی خود را تقویت کند. درنتیجه یادگیری‌تان سرعت می‌گیرد، سطح هوش‌تان افزایش می‌یابد و همه این‌ها تنها با تحرک بدن به دست می‌آید.

با عزیزان خود وقت صرف کنید

اگر می‌خواهید توانایی‌های شناختی خود را تقویت کنید، باید با نزدیکان خود رابطه بهتری داشته باشید. صحبت با دیگران و ارتباط با نزدیکان‌تان فکرتان را بازتر می‌کند و البته حال‌تان هم بهتر می‌شود. اگر فرد برونگرایی هستید، پس این مورد برای‌تان صدق می‌کند. تحقیقات ثابت کرده که افراد برون‌گرا با صحبت با افراد دیگر در حقیقت افکار خود را پردازش و تحلیل می‌کنند.

افزایش سرعت مغز با داشتن تغذیه مناسب
رژیم غذایی مناسب

غذاهایی مانند ماهی، میوه و سبزی‌ها می‌تواند عملکرد مغز را بهبود ببخشد؛ اما باید بدانید که شکلات دارک هم به‌خوبی مغز را تقویت می‌کند. زمانی که شکلات می‌خورید مغزتان دوپامین ترشح می‌کند. دوپامین باعث می‌شود که سریع‌تر آموزش‌ دیده و حافظه‌تان بهبود یابد.

لازم به ذکر نیست که شکلات حاوی فلاونول و آنتی‌اکسیدان است که عملکرد مغز را تقویت می‌کند؛ بنابراین، دفعه بعد که می‌خواهید یک مسئله پیچیده را حل کنید، کمی شکلات دارک بخورید!

.

.

https://motalesharif.com

 

 

  • مهدی منتظر

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

ستجوهای مربوط به اموزش افزایش حافظه ، راه های تقویت حافظه برای درس خواندن ، برای تقویت حافظه چه بخوریم ، خوراکی تقویت حافظه ؛ کانال تقویت حافظه ، غذاهای تقویت حافظه برای امتحانات ، برای تقویت حافظه چه دارویی بخوریم ، بهترین راه تقویت حافظه ، تقویت حافظه در طب سنتی

آخرین نظرات