اموزش افزایش ، حافظه ، تندخوانی و تمرکز

مجموعه آموزشی ، جامع ، افزایش حافظه و تندخوانی که به صورت جامع برای شما تولید شده اند

اموزش افزایش ، حافظه ، تندخوانی و تمرکز

مجموعه آموزشی ، جامع ، افزایش حافظه و تندخوانی که به صورت جامع برای شما تولید شده اند

سلام خوش آمدید

چگونه از ۱۰۰ درصد مغزمان استفاده کنیم؟

دوشنبه, ۱۳ آبان ۱۳۹۸، ۱۱:۳۸ ب.ظ

همراه هستیم با شما از وبسایت اموزش افزایش ، حافظه ، تندخوانی و تمرکز موضوع این قسمت ؛هوش هیجانی چیست؟ ۵ عامل موثر بر آن

 

چگونه از ۱۰۰ درصد مغزمان استفاده کنیم؟

این روزها با پیشرفت تکنولوژی، افراد میل بیشتری به بهبود مهارت‌های هوشی و ذهنی خود دارند و سوالات متفاوتی از خود می‌پرسند؛ سوالاتی مانند اینکه چگونه عقل خود را زیاد کنیم؟ چطور حافظه خود را تقویت کنیم؟ چگونه از مغز خود کار بکشیم یا چگونه از مغز خود به‌طور کامل استفاده کنیم؟

پاسخ‌های زیادی برای تمامی این پرسش‌ها وجود دارد و ما در این مقاله سعی داریم شما را با راه‌‌های افزایش سلول‌های خاکستری مغز و بهره‌‌وری بیشتر هوش آشنا کنیم.

در این مقاله سرتیترهای زیر به شما ارائه می‌شوند:

    ۱۰ درصد یا ۱۰۰ درصد؟
    مغز را بشناسیم
    چگونه مغز را فعال کنیم؟
    راهکارهای عملی جهت تقویت هوش

۱۰ درصد یا ۱۰۰ درصد؟

چگونه از ۱۰۰ درصد مغزمان استفاده کنیم، در حالی‌که همه بر این باورند که بشر تنها توانایی استفاده از ۱۰ درصد مغز خود را دارد؟

باور نادرست استفاده از ۱۰ درصد مغز، یک باور رایج بین مردم است که می‌گوید همه یا اکثر انسان‌ها تنها از ۱۰ درصد یا مقدار کمتری از مغزشان استفاده می‌کنند. همچنین گفته ‌شده است که افراد ممکن است از این قسمت دست ‌نخورده بهره‌برداری کنند و هوش خود را افزایش دهند. این باور در مورد افرادی چون آلبرت اینشتین نیز به‌کار رفته است و گفته ‌شده که آن‌ها توانسته‌اند کمی بیشتر از مغزشان استفاده کنند و بدین ترتیب موفق به درک پدیده‌های پیچیده شده‌اند.

بری گوردون، متخصص مغز می‌گوید: ما از تمامی قسمت‌های مغز استفاده می‌کنیم و بیشتر قسمت‌های مغز اکثر اوقات فعال هستند. او دلایلی برای اثبات این ادعای خود مطرح می‌کند که در نوع خود جالب و قابل‌تامل است.

    دلیل اول: اگر ۹۰ درصد از مغز بی‌استفاده باشد، آسیب به این نواحی نباید بر عملکرد مغز اثری داشته باشد، حتی خفیف‌ترین آسیب‌ها به کوچک‌ترین بخش‌های مغز می‌تواند آسیب‌های جدی به همراه داشته باشد.
    دلیل دوم: تصاویر گرفته‌شده از مغز نشان‌دهنده این هستند که بدون توجه به اینکه چه‌کاری انجام می‌دهیم، همه بخش‌های مغز همیشه فعال هستند. بعضی از بخش‌ها در یک‌زمان از سایر بخش‌ها فعال‌ترند.
    دلیل سوم: با اینکه مغز، دو درصد از وزن بدن انسان را نیز تشکیل می‌دهد؛ مقدار بسیار زیادی از اکسیژن و مواد مغذی در مقایسه با بقیه اعضای بدن، به مغز اختصاص می‌یابد و چیزی حدود بیست درصد از انرژی بدن را نیاز دارد (بیشتر از سایر ارگان‌های بدن). اگر ۹۰ درصد آن بدون استفاده باشد، یک مزیت بسیار بزرگ برای زنده ماندن انسان‌هایی با مغز کوچک‌تر و کارآمدتر وجود دارد و اگر این صحیح باشد، در فرآیند گزینش طبیعی، مغز ناکارآمد حذف می‌شود.
    دلیل چهارم: تصویربرداری از مغز، با تکنولوژی‌هایی مانند تصویربرداری با مواد رادیواکتیو پوزیترون‌دهنده (PET) و تصویرسازی تشدید مغناطیسی کارکردی یا اف‌ام‌آرآی نشان می‌دهد که در یک مغز زنده حتی در هنگام خواب نیز تمام بخش‌ها، از خود سطوحی از فعالیت را نشان می‌دهند. فقط در صورت وجود آسیب جدی در مغز، بخش‌هایی از آن غیرفعال و خاموش هستند.
    دلیل پنجم: علاوه بر در نظر گرفتن مغز به‌عنوان یک جرم، مغز دارای مناطق مشخص برای انواع مختلف پردازش اطلاعات است.

    دهه‌های متوالی تحقیقات، مطالعات و نقشه‌برداری از مناطق مختلف پردازش داده‌ در مغز، نشان داده که هیچ بخش بدون فعالیتی در مغز وجود ندارد.

    دلیل ششم: در روش ثبت تک‌واحدی، محققان یک دستگاه کوچک الکترودی را در مغز قرار می‌دهند تا فعالیت‌های تک‌سلولی را بررسی کنند. اگر ۹۰ درصد از مغز قابل‌استفاده نبود، این تکنیک آن را افشا می‌کرد.
    دلیل هفتم: سلول‌های مغزی که فعالیتی ندارند، تمایل به از بین رفتن و تباهی دارند. اگر ۹۰ درصد مغز قابل ‌استفاده نباشد، کالبدشکافی افراد معمولی بزرگ‌سال، انحطاط در مقیاس بزرگ را افشا می‌کند.

مغز را بشناسیم

پیش از دانستن این موضوع که «چگونه علم خود را زیاد کنیم یا چگونه از هوش خود استفاده کنیم؟»، لازم است با ساختار مغز آشنا شویم. مغز یکی از پیچیده‌ترین ارگان‌های بدن انسان است. این عضو کوچک، سخت‌ترین وظایف را در بدن برعهده دارد. این وظایف شامل کنترل سیستم‌های عصبی، راه رفتن، صحبت کردن نفس کشیدن و فکر کردن و هزاران فعالیت دیگر می‌شود.

شناخت بیشتر مغز

مغز آن ‌قدر پیچیده است که هر کدام از قسمت‌های آن، وظیفه انجام و کنترل کاری خاص را به عهده ‌دارند و عدم فعالیت درست هرکدام از آن‌ها می‌تواند اختلالات بسیاری را برای هر فردی رقم بزند. آیا تا به ‌حال با خودتان فکر کرده‌اید که مغزتان چه رنگی است؟ ما رنگ‌های زیادی در بدنمان داریم که در خون، استخوان‌ها و مایعات جاری به چشم می‌خورند.

در مورد مغز انسان ممکن است شما در مدرسه و کلاس‌های درس خود، مغزهای پلاستیکی را دیده باشید که معمولا به رنگ سفید یا صورتی کم‌رنگ یا خاکستری کم‌رنگ هستند؛ اما در‌واقع مغز انسانی که زنده است و فعالیت می‌کند به رنگ‌های خاکستری، سفید، سیاه و قرمز است.

اما در مورد شکل مغز، مغز شبیه گردو چروک‌ خورده است. برای اینکه مغز در جمجمه جا بگیرد به‌مرور زمان به‌طور خودکار در خود جمع می‌شود تا در کاسه سر جا بگیرد. اگر تمامی چین ‌و چروک‌های مغز را باز کنیم، مغز به ‌اندازه یک روبالشی بزرگ خواهد شد و تنها این نکته قطعی است که شکل مغز هر فردی با فرد دیگر تفاوت‌هایی خواهد داشت.

دانستن این نکته مهم است که سیستم عصبی به دو بخش تقسیم می‌شود: سیستم عصبی مرکزی و سیستم عصبی محیطی.

سیستم عصبی مرکزی از مغز و نخاع تشکیل‌شده است. مغز به‌طور کامل به ماده خاکستری و سفید تقسیم می‌شود؛ ماده خاکستری، بخشی از مغز است که توسط جسم سلول‌های عصبی و اکثر دندریت‌های متصل به آن کنترل می‌شود.

برای اینکه به فکر افزایش سلول‌های خاکستری مغز باشید باید در مورد کارکرد آن بیشتر بدانید. بیشتر پردازش‌ها در ماده خاکستری انجام می‌شود. علت این نام‌گذاری، وجود هسته خاکستری ‌رنگ است که سلول‌ها را دربرمی‌گیرد.

این ماده حدود ۴۰ درصد از کل مغز انسان را تشکیل می‌دهد و ۹۴ درصد اکسیژن را مصرف می‌کند. حس‌های موجود در بدن (گفتار، شنوایی، احساسات، بینایی و حافظه) و کنترل عضلات، بخشی از عملکرد ماده خاکستری است.

ماده سفید، تشکیل‌دهنده ساختار مرکزی مغز مانند تالاموس و هیپوتالاموس می‌باشد. همچنین بین ساقه مغز و مخچه نیز یافت می‌شود. این ماده سفید است که توانایی ایجاد ارتباط بین مناطق دارای ماده خاکستری و همچنین بین ماده خاکستری و سایر قسمت‌های بدن را برقرار می‌کند.

این کار با انتقال اطلاعات از قسمت‌های مختلف بدن به سمت قشر مغزی انجام می‌شود. همچنین کنترل عملکردهای غیرارادی بدن مانند دما، فشارخون و ضربان قلب، آزادسازی هورمون‌ها و کنترل غذا، همچنین مصرف آب و بیان احساسات، عملکردهای اضافی ماده سفید است.
چگونه مغز را فعال کنیم؟

همان‌طور که می‌دانید مغز انسان به ۲ نیم‌کره راست و چپ تقسیم‌بندی شده است که هر کدام از این قسمت‌ها وظایف و خصوصیات خاص خودشان را دارند و هر کدام طرف متضادشان را در بدن تحت کنترل دارند؛ که این امر سبب به وجود آمدن تفاوت‌های فردی، علایق مختلف و سلایق منحصربه‌فرد می‌شود.

فعال کردن مغز

بر اساس تئوری راست مغزی-چپ مغزی؛ سمت چپ مغز منطق و تحلیل و سمت راست مغز خلاقیت و شهود را در شخصیت افراد کنترل می‌کند. برخی می‌گویند این تعمیم کلی عملکرد نیمکره‌های مغز بیش ‌از حد ساده است.

برای مباحثی مثل ریاضیات و زبان، فعالیت هر دو نیمکره مغز موردنیاز است. با این ‌وجود، مردم بیشتر رفتارهایی سازگار با نیمکره فعال‌تر مغزشان را از خود بروز می‌دهند.

همه ما با داستان هنرمندی که همیشه فراموش می‌کند قبض‌هایش را به‌موقع پرداخت کند (راست-مغز) یا حسابداری که از زنش می‌پرسد رنگ فیروزه‌ای آبی است یا سبز (چپ-مغز) آشنا هستیم.

جالب است بدانید زمانی که نیمکره راست مغزتان را به کار می‌گیرید، شخصیتی دیداری دارید و بر تصاویر متمرکز می‌شوید، خلاق‌تر هستید، رنگ‌ها را بهتر و دقیق‌تر تشخیص می‌دهید، به موسیقی علاقه‌مند هستید، بینش و بصیرت بیشتری دارید، تمام شب ‌بیدار هستید و روی علایق خود کار می‌کنید، ممکن است مجبور شوید برای خود زنگ یادآوری بگذارید تا یادتان نرود قبض‌هایتان را پرداخت کنید.

برای پرورش نیمکره راست مغز باید به یاد داشته باشید که اگر همیشه بخواهید جدی و عاقلانه رفتار کنید، حق اشتباه کردن را از خود بگیرید، همه کارهایتان موردپسند دیگران باشد و هر کاری را از روش معمولش انجام دهید دست این نیمکره را برای ترقی می‌بندید. برای تقویت نیمکره راست لازم است نگاهی کلی را جایگزین نگاه جزئی کنید. چه اشکالی دارد به خودتان اجازه دهید گاهی کودک شوید و دنیا را کودکانه ببینید و از اشتباه کردن نترسید.

زمانی که نیمکره چپ مغزتان را به کار می‌گیرید، شخصیتی شفاهی دارید و بر کلمات متمرکز می‌شوید، بیشتر در فکر فرو می‌روید، از کار کردن با اعداد لذت می‌برید، بیشتر به سمت موسیقی کلاسیک کشیده می‌شوید، دلواپسی و نگرانی بیشتری حس می‌کنید، شب‌ها زود می‌خوابید و صبح زود بیدار می‌شوید، یک صفحه را چندین بار مرور می‌کنید تا مبادا اشتباه تایپ یا نگارش داشته باشید، به ایمیل‌ها و قبض‌ها زود رسیدگی می‌کنید، برای همه کارها از قبل برنامه‌ریزی می‌کنید، ادراک بیشتری دارید، اعمالتان هدفمند است، اتاقتان مرتب و تمیز است، به عقلتان بیشتر از احساست خود تکیه می‌کنید، تحلیلگر هستید و تمایلتان به تجارت و معامله بیشتر می‌شود.

برای آن‌که نیمکره چپ خود را قوی کنید باید به ریاضی و فلسفه برگردید، در طبیعت گردش کنید و از حس شنوایی‌تان برای بیشتر و بهتر لذت بردن کمک بگیرید. هر کار و هر مسئله‌ای را به بخش‌های کوچک‌تر برای حل تقسیم کنید، چون توانایی شما در جزئی‌نگری بیشتر از کلی‌نگری است. جدول و پازل حل کنید و برای هر روز برنامه‌ای مدون بنویسید. فن بیان و سخنرانی را تمرین کنید.
راهکارهای عملی جهت تقویت هوش

    از مغزتان کار بکشید:

    اگر از مغز خود استفاده نکنید، غیرفعال می‌شود. فعال نگه‌داشتن مغز ذهن شما را هوشیار نگه می‌دارید. افرادی که از نظر ذهنی فعالیت‌های چالش‌برانگیزی انجام می‌دهند، کمتر در خطر بیماری آلزایمر قرار دارند.
    کتاب بخوانید:

    تا می‌توانید کتاب‌های مختلف با موضوعات متفاوت بخوانید. هنگام خواندن کتاب از تصویرسازی و خلق تصویر مرتبط با موضوع غافل نشوید. در کنار خواندن کتاب، مکالمه‌های طولانی داشته باشید (مثل ارائه و تدریس) یا به رادیو گوش دهید.

صبحانه وعده مهمی برای مغز

    صبحانه فراموش نشود:

    فواید صبحانه خوردن خیلی زیاد است و یکی از آن‌ها، تقویت حافظه است. در دانشگاه تافتس تحقیقاتی انجام شد که نشان می‌دهند، افرادی که کربوهیدرات را از برنامه غذایی خود حذف کرده‌اند در انجام اموری که به حافظه نیاز دارد، ضعیف‌تر از دیگران عمل می‌کنند. دلیلش این است که سلول‌های مغز به کربوهیدرات نیاز دارند تا در بدن به گلوکز تبدیل شود و انسان را در نقطه اوج نگه می‌دارد.
    همه‌چیز را به تکنولوژی نسپارید:

    در دنیای امروز که همه‌چیز الکترونیکی شده و تمام اطلاعات با یک کلیک در اینترنت در دسترس افراد قرار می‌گیرد، دیگر کسی به خودش فشار نمی‌آورد تا مطلبی را در ذهنش ثبت کند. پروفسور «بتسی اسپرو» از دانشگاه کلمبیا دراین‌باره گفته است که امروزه بیشتر افراد به‌جای به خاطر سپردن امور در ذهنشان، از اطلاعات ذخیره‌شده در اینترنت استفاده می‌کنند. بخشی از مغز که مسئول به خاطر سپردن داده‌هایی مانند شماره تلفن است، با این کار تضعیف خواهد شد.
    اشیاء آشنا را وارونه کنید:

    وقتی‌ به اشیایی که در جای معمول خود قرار دارند نگاه کنید، قسمت زبانی سمت چپ مغزتان به‌سرعت آن‌ها را می‌شناسد و توجه شما به چیزهای دیگر معطوف می‌شود. وقتی شیئی به ‌طور وارونه قرار بگیرد، شبکه مغز شما دچار درگیری می‌شود و سعی می‌کند که شکل، رنگ و روابطی را که در این تصویر وجود دارد، تغییر دهد. قاب عکس خانوادگی، ساعت و تقویم رومیزی را وارونه کنید.
    نظم موجود را به هم بزنید:

    خاطرتان هست در بازی‌های کودکی کلمات را از انتها به ابتدا ادا می‌کردیم؟ محققین در دانشگاه دوک، تمرین‌هایی به نام نوروبیک ایجاد کرده‌اند که مغز را وادار به تفکر به روش‌های جدید می‌کند. ازآنجایی‌که حواس پنج‌گانه در یادگیری نقش کلیدی ایفاء می‌کنند، بنابراین با استفاده از آن‌ها می‌توان ذهن را تمرین داد. اگر راست‌دست هستید سعی کنید از دست چپتان استفاده کنید. مسیر خانه تا محل کارتان را تغییر دهید و مسیرهای جدیدی را امتحان کنید. چشم‌هایتان را ببندید و سعی کنید غذاها را از روی طعمشان شناسایی کنید.

انجام کارهای متفاوت

    با پول خردها بازی کنید:

    مغز ما برای تفاوت قائل شدن بین اشیا، به نشانه‌های چشمی و بصری متکی است؛ به همین خاطر، استفاده از حس لامسه برای تشخیص اشیایی که کمی باهم متفاوت هستند، می‌تواند فعالیت در ناحیه‌های غشایی مغز که اطلاعات لمسی را پردازش می‌کنند افزایش دهد و منجر به سیناپس‌های قوی‌تری شود. دقیقا به همین دلیل است افرادی که در بزرگ‌سالی بینایی خود را از دست می‌دهند، می‌توانند خط بریل را سریع‌تر بیاموزند؛ زیرا مغز آن‌ها مسیرهای بیشتری را به پردازش خطوط ریز طی کرده است. یک لیوان را پر از پول‌ خرد کنید و آن را در خودرو خود قرار دهید؛ پشت چراغ‌قرمز سعی کنید که با استفاده از حس لامسه خود، مبلغ آن‌ها را مشخص کنید همچنین می‌توانید آن‌ها را در جیب خود بریزید و در هر زمان و مکانی این کار را انجام دهید.
    مکمل‌هایی برای افزایش هوش خود بخورید:

    برخی مواد غذایی و مکمل‌های طبیعی می‌توانند به‌صورت پیشرفته سبب افزایش سطح هوش افراد شوند، از جمله مصرف انواع توت‌ها، عسل، خرما، شکلات تلخ، کافئین، اسیدهای چرب امگا ۳ و دانه‌های آجیل تاثیر بسیار مطلوبی بر سطح هوش می‌گذارند.
    ارتباطات اجتماعی بیشتری را برقرار کنید:

    تحقیقات علمی، پیوسته ثابت کرده‌اند که انزوای اجتماعی تاثیرات مخربی بر توانایی‌های شناختی فرد دارد؛ برای مثال وقتی به سوپرمارکت می‌روید، به‌جای اینکه سرتان را پایین بیندازید یا اطراف را نگاه کنید، با فروشنده خوش ‌و بش کنید. زمانی که از اجتماع فاصله بگیرید و با افراد جدید و خلاق آشنا نشوید، به ‌تدریج دچار پسرفت در هوش و استعداد می‌شوید. بسیاری از افراد عادی با معاشرت با افراد خلاق و دانشمند، دچار شکوفایی هوش و دانش شده‌اند و در آینده نزدیک خود به ایده پرداز خلاقی تبدیل شده‌اند.
    بازی‌های کامپیوتری انجام دهید:

    چندین پژوهش نشان داده است که بازی‌های کامپیوتری بخشی از مغز را که مسئول کنترل حرکت، حافظه، برنامه‌ریزی و مهارت‌های حرکتی است تحریک و فعال می‌کند. برخی کارشناسان معتقدند بازی تنها می‌تواند مهارت شما را در بازی ارتقا دهد. هنوز توافقی در این زمینه وجود ندارد، اما می‌توان به کودکان اجازه داد زمان مشخصی را به بازی‌های کامپیوتری اختصاص دهند.

بازی های خلاقانه برای تقویت مغز

    کمک به حافظه هم‌زمان با بالاتر رفتن سن:

    هر فردی ممکن است گاهی حواسش پرت شود. با افزایش سن ممکن است به‌سادگی سابق نتوانید مسائل را به یاد بیاورید؛ این امری طبیعی و بخشی از فرآیند سالخوردگی است. چند اقدامی که در این زمینه به شما کمک می‌کنند از این قبیل‌اند: همه‌چیز را بنویسید، از تقویم و یادآور گوشی همراه خود حتی برای موارد ساده استفاده کنید، هر بار بر یک کار تمرکز کنید.
    تا می‌توانید تخیل کنید:

    چارلز فیلمور می‌گوید، تخیل این توانایی را به آدمی می‌دهد تا خود را از زمان و مکان برون افکند و ورای هرگونه محدودیت قرار گیرد. تصویرسازی ذهنی یک مهارت روانی است که در آن تصاویر ذهنی مثبت و آشکاری در مغز ایجاد یا بازسازی می‌شوند. یکی از معروف‌ترین تکنیک‌های تصویرسازی، کار با کف دست است. این تکنیک شامل قرار دادن کف دست‌ها روی دو چشم و تجسم رنگی می‌شود که شما با اضطراب یا استرس تداعی می‌کنید (مانند قرمز) و بعد از آن، رنگی که با فکر کردن به آرمیدگی و آرامش برای شما تداعی می‌شود (مانند آبی).

    تجسم یک رنگ آرامش‌بخش باعث می‌شود شما احساس آرمیدگی کنید و سلامتی و احساس بهبودی را در شما تقویت می‌کند.

    آب بنوشید:

    ظرف ۳۰ دقیقه بعد از بیدار شدن دو لیوان آب بنوشید. از آنجا که ساعت‌ها خواب بودید، بدنتان به مدت ۶ تا ۹ ساعت هیچ آبی دریافت نکرده است. آب برای تصفیه بدن، از بین بردن مواد زائد و حفظ تعادل مایع بدن ضروری است. دو لیوان بزرگ آب، میزان کسری آب بدنتان در زمان خواب را جبران می‌کند. مطالعه روی کودکان نشان می‌دهد نوشیدن آب بیش‌تر، توانایی آن‌ها را برای انجام کارهای ذهنی افزایش می‌دهد. مطمئن شوید که مغزتان در آغاز روز کم‌آب نباشد.
    چای سبز بنوشید:

    کافئین آدم را مضطرب می‌کند، اما چای سبز (به‌خصوص چای ماتچا) حاوی ال‌تیانین است. این اسید آمینه سبب افزایش امواج آلفا در مغز می‌شود. این یعنی درحالی‌که قهوه اضطراب ایجاد می‌کند، چای سبز مرغوب بدون ایجاد خواب‌آلودگی، تمرکز و آرامش به بار می‌آورد. به همین دلیل است که ال‌تیانین به‌عنوان مکملی برای کمک به آرامش و افزایش سلامت قلب و عروق در دسترس است.

استفاده از شبکه های اجتماعی

    شبکه‌های اجتماعی روزی دو بار:

    مغز با اطلاعاتی که شما برایش می‌فرستید سازگار می‌شود. اگر آن را با اطلاعات غیر مهیج یا اطلاعاتی که سریع تغییر می‌کنند، به توپ ببندید تمرکزتان از بین خواهد رفت. با ارسال مطالب مهیج، عملکرد مغزتان را در سطح بالا نگه‌دارید. اگر حس می‌کنید کمی تعلل لازم است، یک‌ زمان‌سنج تنظیم کنید و اجازه ندهید تمام ‌وقتتان صرف چرخیدن در اینترنت شود. همچنین همه وسایل الکترونیکی را حداقل ۳۰ دقیقه قبل از خواب کنار بگذارید. در غیر این صورت مغز شما در حالت بیش‌ازحد تحریک ‌شده باقی می‌ماند و به خواب رفتن و به مرحله خواب عمیق رسیدن برای شما بسیار دشوار می‌شود.
    ذهن آگاهی با آب:

    می‌توانید تمرین‌های ذهن‌آگاهی را حتی وقتی زیر دوش هستید هم انجام دهید. بر حسی که از برخورد آب با پوستتان ایجاد می‌کند، بوی آب، شامپو و… تمرکز کنید. این کار کمک می‌کند ذهنتان هوشیار باقی بماند و بتوانید در لحظه حال حاضر باشید.
    چیزهای تازه یاد بگیرید:

    یادگیری یک‌ چیز تازه درست مانند تمرینات بدنی که باعث قدرتمند شدن عضلات می‌شود، مغز را تقویت می‌کند. اگر شما فقط به چیزهایی که تا الآن یاد گرفته‌اید بچسبید، مغزتان نمی‌تواند رشد و توسعه پیدا کند. رقص و هنرهای رزمی برای بهبود عملکرد مغزی مفیدند؛ زیرا موجب تحریک طیف وسیعی از سیستم‌های مغزی مانند سازمان‌دهی، هماهنگی، برنامه‌ریزی و قضاوت می‌شوند. یادگیری یک‌ زبان جدید، قسمت‌های مختلفی از مغز را تحریک می‌کند و به مغز کمک می‌کند تا مسیرهای عصبی تازه ایجاد کند. زبان‌آموزی تلاش ذهنی می‌طلبد و پایه دانش شما را گسترده می‌کند. یادگرفتن هر کار جدیدی مانند آشپزی، بافتنی، ساززدن یا شعبده‌بازی که از یادگیری‌اش لذت ببرید باعث می‌شود مغزتان شادتر و سالم‌تر بماند.

ورزش برای تقویت مغز

    آمادگی جسمانی:

    ذهن و بدن به‌شدت به هم مرتبط هستند. آمادگی جسمانی به عملکرد بهتر ذهن کمک می‌کند. البته برای رسیدن به این مزیت نیاز نیست هر روز به باشگاه بروید (هر‌چند چنین چیزی برای شما غیرممکن هم نیست). انجام حرکت شنا در طول روز، پیاده‌روی یا بالا رفتن از پله تاثیر به‌سزایی دارد. سعی کنید حدودا هر ساعت یک کار فیزیکی انجام دهید، حتی اگر این کار بلند شدن از جا، کمی کش دادن بدن و سفت کردن عضلات به مدت ۵ تا ۱۰ ثانیه باشد.
    در طبیعت قدم بزنید:

    قدم زدن در طبیعت چند مزیت دارد: گیاهان اکسیژن تولید می‌کنند، بنابراین اکسیژن زیادی در طبیعت وجود دارد. ذهن انسان در میان گیاهان آرام می‌شود. همچنین قدم زدن برای گردش خون شما مفید است. قدم زدن در پارک هنگام ناهار تا حد زیادی کمکتان می‌کند تا باقی روز را هوشمندانه‌تر کار کنید.

.

.

 

.

https://motalesharif.com

 

 

  • مهدی منتظر

نظرات (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی

ستجوهای مربوط به اموزش افزایش حافظه ، راه های تقویت حافظه برای درس خواندن ، برای تقویت حافظه چه بخوریم ، خوراکی تقویت حافظه ؛ کانال تقویت حافظه ، غذاهای تقویت حافظه برای امتحانات ، برای تقویت حافظه چه دارویی بخوریم ، بهترین راه تقویت حافظه ، تقویت حافظه در طب سنتی

آخرین نظرات